Volvo bije rekordy. W tym roku chce przebić w Polsce poziom 10 tysięcy sprzedanych aut

Piotr Skwirowski
- To niesamowicie dobry czas w historii Volvo. Same dobre wiadomości. Szybko rośniemy. Mamy rekordową sprzedaż, rekordowe przychody i rekordowe zyski - tak w czasie spotkania z dziennikarzami zeszły rok podsumował Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. - Ofensywa modelowa będzie trwać - zapowiedział

- Gdy kilka lat temu chiński producent aut, firma Geely, przejmowała Volvo, wielu się podśmiewało. W 2010 r. Volvo stało na progu opłacalności. Tymczasem, dzięki inwestycjom, mamy teraz najlepszy czas w historii Volvo - mówił prezes Arkadiusz Nowiński.

Volvo rośnie jak na drożdżach

Przychód netto Volvo Cars w 2017 r. sięgnął 210,9 mld szwedzkich koron (SEK). To rekordowy wynik. W porównaniu z 2016 r. przychód netto wzrósł o 16,6 proc. Wtedy Volvo Cars miało 180,9 mld koron przychodu. Marża zysku operacyjnego wzrosła z 6,1 proc. w 2016 r. do 6,7 proc. w 2017 r.

Rekordowy był też zysk operacyjny Volvo Cars w 2017 r. Sięgnął 14,1 mld koron. To aż o 27,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wtedy szwedzki producent samochodów miał 11 mld koron zysku.

Sprzedaż mocno w górę

- W zeszłym roku Volvo Cars sprzedało na całym świecie 571577 nowych aut osobowych. To nasz sprzedażowy rekord wszech czasów - mówił prezes Nowiński. W porównaniu z 2016 r. popyt na nasze auta wzrósł o 7 proc. - dodał. To piąty, kolejny rok wzrostu sprzedaży.

Sprzedaż osobowych aut Volvo na świecieSprzedaż osobowych aut Volvo na świecie Volvo Car Poland

Największym zainteresowaniem wśród klientów cieszyło się nowe Volvo XC60 oraz samochody serii 90. Właśnie te modele w głównej mierze przyczyniły się do osiągnięcia rekordowej sprzedaży.

Jej najwyższy wzrost firma odnotowała w regionie Azji i Pacyfiku – o 2,.9 proc. To przede wszystkim efekt wysokiej sprzedaży w Chinach, które są obecnie największym rynkiem Volvo. W regionie Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki sprzedaż wzrosła o 3,3 proc., natomiast w Ameryce Północnej i Południowej o 0,7 proc.

Volvo w Polsce

W Polsce nabywców znalazło w zeszłym roku 9084 nowych samochodów osobowych marki Volvo. - To oznacza wzrost o 17,3 proc. I jest to wynik rekordowy - mówił prezes Volvo Car Poland. - Sprzedaż aut naszej marki rośnie w zasadzie bez spadków od 1992 r. - dodał.

Sprzedaż aut osobowych Volvo w PolsceSprzedaż aut osobowych Volvo w Polsce Volvo Car Poland

Najlepiej sprzedającym się modelem Volvo był u nas SUV – XC60. - Kolejny raz był to najchętniej kupowany model w naszym kraju z segmentu premium - twierdzą w Volvo Car Poland.

W zeszłym roku firma sprzedała 4980 sztuk tego SUV-a. To ponad połowa sprzedaży aut Volvo w naszym kraju. Do tego doszła sprzedaż 916 samochodów serii 90. Największym wzięciem cieszył się tu model XC90 (801 rejestracji), za nim S90 (536 rejestracji), następnie V90 (302 rejestracje) i V90 Cross Country (277 rejestracji). Model V40 i V40 Cross Country przeszedł w zeszłym roku lifting, który pozwolił utrzymać zainteresowanie tym kompaktowym Volvo. W 2017 r. do klientów trafiło 628 tych aut i kolejnych 520 w wersji Cross Country.

Volvo sprzedało też u nas 1039 sztuk aut z pozostałych serii 60. Złożyły się na to modele: V60 (360 sztuk), S60 (325), V60 Cross Country (289) i S60 Cross Country (65).

76 proc. sprzedaży stanowiły SUV-y i cross-overy. Także 76 proc. to auta z silnikiem diesla. Co dziesiąty sprzedany XC90 był autem hybrydowym.

Sprzedaż poszczególnych modeli Volvo w Polsce w 2017 r.Sprzedaż poszczególnych modeli Volvo w Polsce w 2017 r. Volvo Car Poland

Plany na ten rok i na kolejne lata

- W tym roku planujemy przekroczenie 10 tys. sprzedaży aut osobowych Volvo w Polsce - zapowiedział prezes Nowiński.

Jego zdaniem ten rok zapowiada się dla firmy równie dobrze jak poprzedni. - W tym do gry wkroczy niewielki SUV – XC40 oraz kolejne modele serii 60. Przewiduję, że nadchodzący rok będzie rekordowy dla Volvo Cars na całym świecie. Przyczyni się do tego także sprzedaż w Polsce, która powinna być trzykrotnie wyższa  niż w 2007 r. – stwierdził prezes Volvo Car Poland.

Jego zdaniem XC40 ma szanse stać się koniem pociągowym sprzedaży aut Volvo w Polsce. - Ofensywa modelowa będzie trwać - zapewnił Arkadiusz Nowiński.

Zapowiedział, że od 2019 r. wszystkie modele wprowadzane na rynek będą miały wersje hybrydowe i elektryczne. Co z dieslem? - To pytanie otwarte. Być może w przyszłości rozwój tych silników nie będzie możliwy. Na dziś jednak nie możemy deklarować, że ta technologia przestanie istnieć - powiedział Arkadiusz Nowiński.

Na razie Volvo zacznie wyposażać swoje auta w nowy silnik. Będzie to pierwszy trzycylindrowy motor w 91-letniej historii marki. Pod koniec kwietnia trafi pod maski modelu XC40 T3. W małym SUV-ie będzie ona osiągać moc 150 KM. Samochód w tej wersji będzie dostępny w cenie od 127 200 zł brutto. Także w kwietniu do oferty Volvo dołączy dwulitrowy, czterocylindrowy Diesel D3 o mocy 150 KM oraz dwulitrowy silnik benzynowy T4 190 KM. Na szczycie gamy silnikowej znajdują się wersje D4 o mocy 190 koni mechanicznych i T5 o mocy 247 koni.

W 2018 r. ruszy nowa fabryka Volvo, w Charleston w Karolinie Południowej w USA. Ma produkować modele S60 i XC90.

Pod osobną marką Polestar firma będzie rozwijać produkcję i sprzedaż elektrycznych aut sportowych.

W marcu na targach motoryzacyjnych w Genewie Volvo pokaże nowe V60.

W Polsce 12 kwietnia otworzy w Centrum Warszawy, na rogu ulic Marszałkowskiej i Żurawiej, salon Volvo. - To pierwszy taki salon w ścisłym centrum miasta. Mogę zdradzić, że konkurowaliśmy z Manhattanem, ale ostatecznie wygrała Warszawa - stwierdził Arkadiusz Nowiński.

Cotygodniowe podsumowanie roku 09/2018. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha