- Gdy kilka lat temu chiński producent aut, firma Geely, przejmowała Volvo, wielu się podśmiewało. W 2010 r. Volvo stało na progu opłacalności. Tymczasem, dzięki inwestycjom, mamy teraz najlepszy czas w historii Volvo - mówił prezes Arkadiusz Nowiński.
Volvo rośnie jak na drożdżach
Przychód netto Volvo Cars w 2017 r. sięgnął 210,9 mld szwedzkich koron (SEK). To rekordowy wynik. W porównaniu z 2016 r. przychód netto wzrósł o 16,6 proc. Wtedy Volvo Cars miało 180,9 mld koron przychodu. Marża zysku operacyjnego wzrosła z 6,1 proc. w 2016 r. do 6,7 proc. w 2017 r.
Rekordowy był też zysk operacyjny Volvo Cars w 2017 r. Sięgnął 14,1 mld koron. To aż o 27,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wtedy szwedzki producent samochodów miał 11 mld koron zysku.
Sprzedaż mocno w górę
- W zeszłym roku Volvo Cars sprzedało na całym świecie 571577 nowych aut osobowych. To nasz sprzedażowy rekord wszech czasów - mówił prezes Nowiński. W porównaniu z 2016 r. popyt na nasze auta wzrósł o 7 proc. - dodał. To piąty, kolejny rok wzrostu sprzedaży.
Sprzedaż osobowych aut Volvo na świecie Volvo Car Poland
Największym zainteresowaniem wśród klientów cieszyło się nowe Volvo XC60 oraz samochody serii 90. Właśnie te modele w głównej mierze przyczyniły się do osiągnięcia rekordowej sprzedaży.
Jej najwyższy wzrost firma odnotowała w regionie Azji i Pacyfiku – o 2,.9 proc. To przede wszystkim efekt wysokiej sprzedaży w Chinach, które są obecnie największym rynkiem Volvo. W regionie Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki sprzedaż wzrosła o 3,3 proc., natomiast w Ameryce Północnej i Południowej o 0,7 proc.
Volvo w Polsce
W Polsce nabywców znalazło w zeszłym roku 9084 nowych samochodów osobowych marki Volvo. - To oznacza wzrost o 17,3 proc. I jest to wynik rekordowy - mówił prezes Volvo Car Poland. - Sprzedaż aut naszej marki rośnie w zasadzie bez spadków od 1992 r. - dodał.
Sprzedaż aut osobowych Volvo w Polsce Volvo Car Poland
Najlepiej sprzedającym się modelem Volvo był u nas SUV – XC60. - Kolejny raz był to najchętniej kupowany model w naszym kraju z segmentu premium - twierdzą w Volvo Car Poland.
W zeszłym roku firma sprzedała 4980 sztuk tego SUV-a. To ponad połowa sprzedaży aut Volvo w naszym kraju. Do tego doszła sprzedaż 916 samochodów serii 90. Największym wzięciem cieszył się tu model XC90 (801 rejestracji), za nim S90 (536 rejestracji), następnie V90 (302 rejestracje) i V90 Cross Country (277 rejestracji). Model V40 i V40 Cross Country przeszedł w zeszłym roku lifting, który pozwolił utrzymać zainteresowanie tym kompaktowym Volvo. W 2017 r. do klientów trafiło 628 tych aut i kolejnych 520 w wersji Cross Country.
Volvo sprzedało też u nas 1039 sztuk aut z pozostałych serii 60. Złożyły się na to modele: V60 (360 sztuk), S60 (325), V60 Cross Country (289) i S60 Cross Country (65).
76 proc. sprzedaży stanowiły SUV-y i cross-overy. Także 76 proc. to auta z silnikiem diesla. Co dziesiąty sprzedany XC90 był autem hybrydowym.
Sprzedaż poszczególnych modeli Volvo w Polsce w 2017 r. Volvo Car Poland
Plany na ten rok i na kolejne lata
- W tym roku planujemy przekroczenie 10 tys. sprzedaży aut osobowych Volvo w Polsce - zapowiedział prezes Nowiński.
Jego zdaniem ten rok zapowiada się dla firmy równie dobrze jak poprzedni. - W tym do gry wkroczy niewielki SUV – XC40 oraz kolejne modele serii 60. Przewiduję, że nadchodzący rok będzie rekordowy dla Volvo Cars na całym świecie. Przyczyni się do tego także sprzedaż w Polsce, która powinna być trzykrotnie wyższa niż w 2007 r. – stwierdził prezes Volvo Car Poland.
Jego zdaniem XC40 ma szanse stać się koniem pociągowym sprzedaży aut Volvo w Polsce. - Ofensywa modelowa będzie trwać - zapewnił Arkadiusz Nowiński.
Zapowiedział, że od 2019 r. wszystkie modele wprowadzane na rynek będą miały wersje hybrydowe i elektryczne. Co z dieslem? - To pytanie otwarte. Być może w przyszłości rozwój tych silników nie będzie możliwy. Na dziś jednak nie możemy deklarować, że ta technologia przestanie istnieć - powiedział Arkadiusz Nowiński.
Na razie Volvo zacznie wyposażać swoje auta w nowy silnik. Będzie to pierwszy trzycylindrowy motor w 91-letniej historii marki. Pod koniec kwietnia trafi pod maski modelu XC40 T3. W małym SUV-ie będzie ona osiągać moc 150 KM. Samochód w tej wersji będzie dostępny w cenie od 127 200 zł brutto. Także w kwietniu do oferty Volvo dołączy dwulitrowy, czterocylindrowy Diesel D3 o mocy 150 KM oraz dwulitrowy silnik benzynowy T4 190 KM. Na szczycie gamy silnikowej znajdują się wersje D4 o mocy 190 koni mechanicznych i T5 o mocy 247 koni.
W 2018 r. ruszy nowa fabryka Volvo, w Charleston w Karolinie Południowej w USA. Ma produkować modele S60 i XC90.
Pod osobną marką Polestar firma będzie rozwijać produkcję i sprzedaż elektrycznych aut sportowych.
W marcu na targach motoryzacyjnych w Genewie Volvo pokaże nowe V60.
W Polsce 12 kwietnia otworzy w Centrum Warszawy, na rogu ulic Marszałkowskiej i Żurawiej, salon Volvo. - To pierwszy taki salon w ścisłym centrum miasta. Mogę zdradzić, że konkurowaliśmy z Manhattanem, ale ostatecznie wygrała Warszawa - stwierdził Arkadiusz Nowiński.