Twisto to czeski startup, którym w zeszłym roku zainteresował się ING Bank Śląski. W efekcie współpracy tych dwóch instytucji powstała spółka Twisto Payments, która właśnie zaczyna działalność w Polsce.
Rozwiązanie Twisto w Polsce polegać będzie na możliwości bezpłatnego przesunięcia płatności za zakup w sklepie internetowym (udostępniającym tę formę płatności) nawet do 21 dni. Po prostu - spółka Twisto zapłaci sklepowi „w imieniu” klienta, a potem sama rozliczy się z klientem. Dopiero jeśli transakcja nie zostanie uregulowana przez ten czas, pojawią się dodatkowe koszty – 10 zł za każde kolejne 5 dni opóźnienia, aż do 50 zł po 46 dniach od zakupu. Wówczas klient zostanie również obciążony opłatą windykacyjną w wysokości 10 proc. wartości zamówienia.
. źródło: Twisto
Rozwiązanie jest więc nieco podobne do działania karty kredytowej – gdy klient po zakupie otrzymuje okres bezodsetkowy, i dopiero po jego upływie, jeśli nie spłaci transakcji, zaczynają być naliczane odsetki.
Pomimo zaangażowania ING Banku Śląskiego w projekt, rozwiązanie będzie oczywiście dostępne dla wszystkich internautów (oczywiście pod warunkiem pozytywnej weryfikacji).
- Zaczynamy działalność w Polsce w tym tygodniu, w pierwszej fazie od małych e-sklepów, ale rozmawiamy również z największymi sklepami internetowymi działającymi w kraju - poinformował we wtorek Krzysztof Blinowski, dyrektor Twisto w Polsce. Na razie nie podano nazw pierwszych sklepów, w których będą możliwe odroczone płatności. Rozwiązanie Twisto na pewno będzie obecne w bramce płatniczej imoje, czyli stworzonym kilka miesięcy temu przez ING Bank Śląski narzędziu do przyjmowania płatności przez sklepy internetowe.
Docelowo rozwiązanie „Kup z Twisto” ma oczywiście zawojować i zupełnie zmienić polski rynek płatności internetowych. W Czechach usługa Twisto jest już bardzo popularna, udostępniło ją ponad 200 sklepów, skorzystało z niej ponad 200 tys. osób.
„Sercem” Twisto jest silnik Nikita. To on w dwie sekundy decyduje, czy pozwolić danemu klientowi na zakup z odroczoną płatnością czy nie. Decyzję podejmuje na podstawie podanych przez klienta „danych wejściowych” (imienia, nazwiska, adresu, e-maila i numeru telefonu), ogólnodostępnych baz, historii poprzednich transakcji czy danych zostawianych przez klienta „przy okazji” – np. informacji technicznych o systemie i urządzeniu, z którego dokonywany jest zakup. Nikita profiluje klientów także m.in. pod kątem typów sklepów, w których chcą skorzystać z odroczonej płatności – w zeszłym roku czeski startup informował, że np. osoby kupujące książki czy ubrania właściwie nie mają problemów ze skorzystaniem z odroczonych płatności w Twisto, ale już w sklepach ze sprzętem elektronicznych odrzucanych jest połowa wniosków. Więcej o silniku Nikita pisaliśmy w tym miejscu.
Czy nowa forma płatności się przyjmie? Zobaczymy. Z pewnością tym, czym Twisto będzie chciało skusić „merchantów”, czyli sklepy internetowe, do wdrażania usługi „Kup z Twisto”, będą liczby. Na rynku czeskim klienci korzystający z Twisto robią zakupy średnio 30 proc. częściej niż osoby wybierające inne metody płatności. Nie jest znana na razie wysokość prowizji dla Twisto od sklepów internetowych, które będą przyjmowały płatność tą metodą, w Czechach wynoszą 0,5-3 proc.
Nie jest zapewne przypadkiem, że tego samego dnia, gdy Twisto poinformowało, że rusza w Polsce, o swojej usłudze „Płacę później” przypomniała spółka PayU. Usługa „Płacę później” ruszyła w zeszłym roku i jest już dostępna dla każdego sklepu internetowego nawiązującego współpracę z PayU.
W przypadku tej usługi odroczenie płatności za zakup w sklepie internetowym następuje na okres do 30 dni, po tym czasie jest możliwość rozłożenia zobowiązania na 3 lub 6 miesięcznych rat, ale już w ramach standardowo płatnej pożyczki. Partnerem pożyczkowym jest tu spółka Kreditech poprzez markę pożyczkową Monedo.
. źródło: PayU
Jak informuje PayU, ponad 80 proc. użytkowników korzystających z usługi „Płacę Później” po raz pierwszy jest w stanie sfinalizować zakup w czasie do 3 minut. Analiza wiarygodności klienta jest dokonywana na podstawie danych osobowych, dotychczasowych danych transakcyjnych użytkownika oraz analizy danych behawioralnych wykorzystujących algorytmy oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
***