Via Carpatia połączy Polskę i Słowację w Barwinku. Podpisano umowę między państwami

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Erseka podpisali umowę w sprawie połączenia polskiej S19 ze słowacką R4. To część trasy Via Carpatia.

Połączenie między Polską a Słowacją w ramach szlaku Via Carpatia będzie przebiegać w okolicach Barwinka i Vysny Komarni po stronie słowackiej. Dokładnie połączone mają zostać dwie drogi ekspresowe: S19 i R4.

Kluczowa Via Carpatia

- Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, którego idea sięga 2006 roku. Ma przebiegać od Litwy po Grecję. W Polsce ma mieć długość ponad 700 km i prowadzić głównie drogą S19. Będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Przebieg Via CarpatiaPrzebieg Via Carpatia fot. Ministerstwo Infrastruktury / Twitter

Dokładna trasa to: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa.

Jeśli chodzi o stan gotowości, to budowanych jest jeszcze kilka odcinków, a na część dopiero niedawno podpisano umowy. Szczególnie w przypadku S19: od Białegostoku do Lublina ta droga jest dopiero w przygotowaniu, podobnie jak fragment od Rzeszowa do Barwinka. W realizacji są fragmenty od Lublina do Kraśnika i dalej do Stobiernej.

Cały planowany przebieg Via Carpatia w Polsce ma zapewnione finansowanie. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wpisano ten projekt jako główny priorytet inwestycyjny.

Czytaj też: Via Carpatia objęta ważnym europejskim programem. "Bardzo dobra wiadomość dla Polski"

Nie tylko Via Carpatia, nie tylko drogi

Ministrowie podpisali też umowę o budowie drogowego mostu granicznego w ciągu drogi E77 przez potok Jeleśnia między miejscowościami Chyżne i Trstena. Nowy most ma zastąpić obecny w 2021 roku.

Nie tylko drogi mają łączyć oba kraje i całą Grupę Wyszehradzką. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, "Polska wnikliwie analizuje możliwość budowy linii kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy i Węgry".

Wkurzają cię korki? Zobacz, w jaki sposób powinno się jeździć, żeby je rozładować