Połączenie między Polską a Słowacją w ramach szlaku Via Carpatia będzie przebiegać w okolicach Barwinka i Vysny Komarni po stronie słowackiej. Dokładnie połączone mają zostać dwie drogi ekspresowe: S19 i R4.
- Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei - mówił minister Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, którego idea sięga 2006 roku. Ma przebiegać od Litwy po Grecję. W Polsce ma mieć długość ponad 700 km i prowadzić głównie drogą S19. Będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Przebieg Via Carpatia fot. Ministerstwo Infrastruktury / Twitter
Dokładna trasa to: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa.
Jeśli chodzi o stan gotowości, to budowanych jest jeszcze kilka odcinków, a na część dopiero niedawno podpisano umowy. Szczególnie w przypadku S19: od Białegostoku do Lublina ta droga jest dopiero w przygotowaniu, podobnie jak fragment od Rzeszowa do Barwinka. W realizacji są fragmenty od Lublina do Kraśnika i dalej do Stobiernej.
Cały planowany przebieg Via Carpatia w Polsce ma zapewnione finansowanie. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wpisano ten projekt jako główny priorytet inwestycyjny.
Czytaj też: Via Carpatia objęta ważnym europejskim programem. "Bardzo dobra wiadomość dla Polski"
Ministrowie podpisali też umowę o budowie drogowego mostu granicznego w ciągu drogi E77 przez potok Jeleśnia między miejscowościami Chyżne i Trstena. Nowy most ma zastąpić obecny w 2021 roku.
Nie tylko drogi mają łączyć oba kraje i całą Grupę Wyszehradzką. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, "Polska wnikliwie analizuje możliwość budowy linii kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy i Węgry".