Lidl poniesie konsekwencje za przerwaną promocję. Zorganizuje darmowe szkolenia. Do wygrania bony

Robert Kędzierski
Lidl poniesie konsekwencje przerwania promocji zorganizowanej w 2016 roku. Chodzi o słynną akcję, która pozwalała klientom wystąpić o zwrot pieniędzy za produkty, z których nie byli zadowoleni.

Lidl, zdaniem UOKiK, prawdopodobnie dopuścił się naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przerywając promocję "Sprytnie i tanio kupować marki Lidla. Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy", którą zorganizował w 2016 r. Prezes Urzędu wydał w tej sprawie decyzję 12 czerwca, którą Lidl opublikował na swoich stronach.  Będzie tam widoczna jeszcze przez ok. trzy tygodnie. 

Decyzja UOKiK w sprawie LidlaDecyzja UOKiK w sprawie Lidla Źródło: UOKiK/Lidl

Przypomnijmy - akcja pozwalała osobom niezadowolonym  z produktów sygnowanych marką Lidl na ich zwrot nawet po zużyciu. Lidl nie przewidział "kreatywności" niektórych konsumentów. Część z nich robiła zakupy nawet za 1000 zł, by po kilku godzinach wrócić z pustymi opakowaniami i występować o zwrot gotówki. Skala tego typu zachowań była tak duża, że w niektórych sklepach zabrakło nawet gotówki w kasach. Dochodziło do paraliżu marketów.   

Lidl przerwał bez uprzedzenia

Sieć najpierw zmieniła warunki promocji - wykluczyła zwrot pustych opakowań, pozostawiając możliwość zwrotu częściowo wykorzystanych produktów. Po krótkim czasie stwierdziła jednak, że musi przerwać promocję, bo była "używana wbrew swoim celom".

Zdaniem UOKiK firma powinna jednak na swojej stronie opublikować stosowny komunikat i poczekać z zakończeniem promocji siedem dni. I właśnie brak tej zwłoki był powodem naruszenia praw konsumentów.

Będą szkolenia i darmowe bony za 250 tys. zł

W toku postępowania Lidl zgodził się, że zrekompensuje klientom naruszenie ich praw organizując darmowe szkolenia online. Na stronie sklepu pojawią się interaktywne prezentacje poruszające kwestię ochrony praw konsumenta, gwarancji, rękojmi, prawa do odstąpienia od umowy.

Pierwszych 10 tys. osób, które po obejrzeniu szkolenia prawidłowo odpowie na zadane pytania dostanie bony o wartości 25 zł. Sieć wyda więc tylko na nie 250 tys. zł. 

Akcja informacyjna będzie trwała od 1 września do 15 listopada

Oprócz konsumentów dyskont przeszkoli też rzeczników konsumentów i przedstawicieli Inspekcji Handlowej. UOKiK będzie kontrolował ich zakres i zatwierdzał prezentowane informacje. 

Czytaj też: Chcesz dorobić? Lidl szuka pracowników nawet na kilka godzin. 

Poprosiliśmy sieć o komentarz. Zostanie opublikowany niezwłocznie po jego otrzymaniu.

***

Prezes Rainbow: Firmy stają się nieefektywne, jeśli wszystko spoczywa na rękach prezesa [NEXT TIME]

Źródło: dlahandlu.pl

Więcej o: