Szef Ryanaira Michael O'Leary o CPK: Szalony pomysł. Lokalizacja "pośrodku niczego"
Gdyby Michael O'Leary, szef Ryanaira, największej taniej linii lotniczej na świecie, mógł podejmować decyzje w sprawie polskich lotnisk wszystko "urządziłby" inaczej - wynika z wywiadu przeprowadzonego z nim przez "Dziennik Gazetę Prawną". O'Leary skrytykował kilka decyzji, które polskie władze podjęły w ostatnim czasie.
CPK niepotrzebny?
Zdaniem prezesa Ryanaira budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego "to szalony pomysł". O'Leary twierdzi, że Polska powinna rozwijać warszawskie lotniska - Lotnisko Chopina i Modlin, bo jego zdaniem, "tak postępuje większość europejskich miast".
Przypomnijmy: Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, ok. 40 km od Warszawy. Koszt budowy to ok. 35 mld zł, a uwzględniając infrastrukturę kolejową nawet 75 mld. Zdaniem O'Leary'ego to lokalizacja "pośrodku niczego".
Modlin blokowany. Ryanair złoży skargę do UE
Irlandczyk skrytykował też blokowanie przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" rozwoju Modlina. O'Leary chce zainwestować w lotnisko ok. 10 mln euro, w ciągu pięciu lat podwoić przepustowość - z 3 do 6 mln pasażerów. Twierdzi, że PPL się na to nie godzi, chcąc chronić polski LOT.
Z kolei w rozmowie z agencją ISB News stwierdził:
Niestety wzrost ruchu oraz rozwój Modlina jest niesprawiedliwie i bezprawnie blokowany przez konkurencyjne Lotnisko Chopina oraz jego właścicieli PPL. Ryanair złożył już w tej sprawie skargę do UE, a także wystąpił z pisemną ofertą współfinansowania lub inwestycji w każdą nową rozbudowę infrastruktury w Modlinie, niezbędnej do dalszego rozwoju lotniska, aby mogło ono skutecznie konkurować z drogim Lotniskiem Chopina.
Radom bez perspektyw
Szef tanich linii odniósł się też do pomysłu inwestycji w lotnisko w Radomiu. Jego zdaniem nie ma to sensu, bo obiekt trzeba w zasadzie zbudować od początku. A i tak nie przyniesie to odpowiedniego rezultatu.
Poza tym, jak skutecznie połączymy Radom z Warszawą? Pociągiem? Tramwajem - pyta O'Leary.
Czytaj też: "Okrągły stół" ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rządowy fundusz zapewnia: nie zabraknie pieniędzy
Na początku sierpnia, jak ustaliła "Wyborcza", "Porty Lotnicze" zapowiedziały cztery przetargi związane z rozbudową lotniska w Radomiu. Docelowo ma ono obsługiwać nawet 10 mln pasażerów rocznie. PPL nie zraża ani fakt bankructwa portu, ani to, że w 2017 r., jeszcze przed zamknięciem, z lotniska skorzystało zaledwie 11 tys. podróżnych.
***
-
Niemcy zmieniają zasady obostrzeń. Do sklepu tylko po wcześniejszej rejestracji
-
ZUS zobaczył ją na zdjęciu z ferii. Musi oddać cały zasiłek z odsetkami. "Wiedziała, że jej nie wolno"
-
Groźny wirus zabija konie w Europie. Odwołano Halowe Mistrzostwa Polski 2021
-
Stopa życiowa Polaków wypada blado na mapie UE. Jeśli chcemy dogonić Niemców, szykujmy się na maraton [WYKRES DNIA]
-
"Widelcowi gangsterzy", podziemna działalność i widmo upadku. Kryzys gastronomii za granicą
- Chcesz rozliczyć online PIT-36 lub PIT-36L? Trochę poczekasz. Ministerstwo przeprasza 3 mln podatników
- Dlaczego płyta CD-Audio mieści 74 minuty muzyki? Legenda głosi, że to sprawka Beethovena
- Oczyszczanie uszkodzonych reaktorów w Fukushimie zajmie jeszcze trzy dekady. Dwa kluczowe wyzwania
- PIT 2021. Ulga na dziecko jednak nie dla wszystkich. Kluczowe progi dochodowe. Ile wynoszą w tym roku?
- Narasta napięcie w związku z misją WHO w Chinach. Naukowcy opóźnili raport ws. COVID-19. Jest list otwarty