Projekt CPK zauważyły zachodnie media. Bloomberg: Polska chce być lotniczą bramą do Azji

W kwestii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Polska jest otwarta na poszukiwanie partnerów na dalekim Wschodzie, którzy pomogą sfinansować ten projekt - pisze Bloomberg.

Ekonomiczny portal cytuje wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Jedną z największych zalet lotniska i Polski jako kraju, jest lokalizacja na wschodniej flance UE. Jesteśmy bramą UE na wschód i na odwrót" - mówi Mikołaj Wild.

Rządowy pełnomocnik uważa, że przy tego typu przedsięwzięciach warto przyjrzeć się doświadczeniom azjatyckim, na przykład z Korei Południowej i Singapuru. Rząd widzi tam potencjalnych partnerów, zauważa też "duże zainteresowanie" projektem ze strony  instytucji finansowych, które potencjalnie mogłyby kupić w nim udziały - pisze Bloomberg.

Dwa dni temu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że prezesem spółki do celowej, która będzie realizować budowę CPK, zostanie dr Jacek Bartosiak, adwokat, autor książek o geopolityce oraz Dyrektor Gier Wojennych i Symulacji Fundacji Pułaskiego. 

W tym i przyszłym roku mają trwać prace przygotowawcze do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, studium wykonalności ma powstać do 2020 roku. Samo lotnisko ma być gotowe do końca 2027 roku. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, pojawiają się też wypowiedzi, że docelowo może to być nawet około 100 mln. Koszt budowy samego portu szacowany jest na 35 mld zł, kolejne 40 mld zł trzeba będzie wydać na przygotowanie infrastruktury kolejowej.

Czytaj też: "Okrągły stół" ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rządowy fundusz zapewnia: nie zabraknie pieniędzy

Kilka dni temu plan budowy CPK w ostrych słowach skrytykował prezes linii Ryanair. Jego zdaniem to "szalony pomysł", nie podoba mu się też blokowanie rozwoju lotniska w Modlinie przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). Michael o'Leary ogłosił, że chce zainwestować 10 mln euro w modlińskie lotnisko, ale, jego zdaniem, PPL (jeden ze współwłaścicieli modlińskiego portu) nie chce na to pozwolić, by chronić LOT latający z Lotniska Chopina.

Pisaliśmy na ten temat tutaj: Szef Ryanaira Michael O'Leary o CPK: Szalony pomysł. Lokalizacja "pośrodku niczego"

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

Więcej o: