Północna Obwodnica Krakowa z nowym wykonawcą

Krakowki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o wyborze nowego wykonawcy Północnej Obwodnicy Krakowa. Droga ma być gotowa w 2023 r.

Najkorzystniejszą ofertę - wybraną 21 września przez GDDKiA - przedstawiło turecko-polskie konsorcjum firm Gulermak i Mosty Łódź. Cena, jaką zaproponowały za projekt i budowę 12,5-kilometrowego odcinka, to prawie 1,43 mld zł. 

Teraz pozostałe firmy biorące udział w przetargu mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Raz to już przyniosło skutek, bowiem pierwotnym wykonawcą Północnej Obwodnicy Krakowa - wybranym 5 lipca - miało być konsorcjum firm Stecol Corporation z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Zaoferowało ono cenę niespełna 1,3 mld zł. Zostało jednak na początku września wykluczone z przetargu po tym, jak KIO przychyliła się do odwołań konsorcjów Gulermak i Mosty Łódź oraz Budimex i Strabag. Zgodnie z informacjami przekazanymi PAP przez Iwonę Mikrut, rzeczniczkę krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, KIO wykazała, że jedna z osób wskazanych w dokumentach przetargowych od konsorcjum Stecol Corporation i Polbud-Pomorze nie posiadała uprawnień wymaganych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Inwestor, czyli GDDKiA, będzie musiał mocniej sypnąć groszem, bowiem pierwotnie zakładano, że Północną Obwodnicę Krakowa uda się zaprojektować i zbudować za 1,34 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury obiecało, że doda brakujące pieniądze.

Północna Obwodnica Krakowa będzie mieć ok. 12,5 km długości, ma być drogą ekspresową (S52) z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Ma prowadzić od węzła Modlnica (z rozbudową węzła; tu połączy się z autostradą A4) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła; połączenie z drogą S7). Na trasie POK zaplanowano trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (o długości 653 m) oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m).

Prace na odcinku mają się zakończyć w 2023 r. Według prognoz, Południową Obwodnicą Krakowa już w 2025 r. ma jeździć średnio 30 tysięcy pojazdów na dobę.

Stecol Corporation ma "złą passę"

Na marginesie, warto zauważyć, że chińska spółka Stecol Corporation ma ostatnio kiepską passę, jeśli chodzi o ważne małopolskie drogi. Około miesiąc temu wykluczono jej ofertę z przetargu na budowę kolejnego odcinka "Zakopianki". 

Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę polskiej firmy Intercor z Zawiercia. Budżet inwestycji zwiększono o 90 mln zł w stosunku do wcześniej przyjętych kosztów.

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

***

Były GROM-owiec: Żołnierz ma prawo być dobrze dowodzony [NEXT TIME]

Więcej o: