Nowy chiński Jedwabny Szlak. Viktor Orban, Milosz Zeman i Władimir Putin w Pekinie

O przyszłości chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku rozmawiają dziś w Pekinie na zamkniętym dla mediów spotkaniu przywódcy części państw, które przystąpiły do inicjatywy. Chińskie władze przekonują, że rewitalizacja Jedwabnego Szlaku stanowi szansę na rozwój i współpracę gospodarczą państw. Jednak Pas i Szlak budzi też obawy dotyczące rosnących wpływów Chin na świecie.
Zobacz wideo

Do Pekinu na zaproszenie Xi Jinpinga przyjechali m.in. prezydent Rosji Władimir Putin, premier Pakistanu Imran Khan czy szef włoskiego rządu Giuseppe Conte. Podczas niedawnej wizyty prezydenta Chin w Rzymie Włochy jako pierwsze państwo grupy G7 przystąpiło do inicjatywy Pasa i Szlaku. Spośród państw naszego regionu do Chin przyjechali premier Węgier Wiktor Orban i prezydent Czech Milosz Zeman.

Pas i Szlak, czyli rewitalizacja Jedwabnego Szlaku, to sztandarowy projekt prezydenta Xi Jinpinga. Choć przystąpiło do niego wiele państw europejskich, to wciąż podnoszone są obawy dotyczące praktycznego wymiaru współpracy. W ramach Pasa i Szlaku uruchomiono nowe połączenia kolejowe i morskie między Azją i Europą. Chiny oferują też innym krajom linie kredytowe na rozwój projektów infrastrukturalnych. Krytycy projektu zwracają uwagę, że Chiny nie oferują europejskim firmom na swoim rynku takich warunków, jakie chińskie mają w Europie.

Czytaj też: Światu zostało pięć lat do wojny? "Amerykanie nie oddadzą roli światowego lidera bez walki"

Chiński Jedwabny SzlakChiński Jedwabny Szlak Marta Kondrusik

Chiński Jedwabny Szlak do Włoch

Już w marcu ministrowie rządów Chin i Włoch w obecności prezydenta Xi Jinpinga i premiera Włoch Giuseppe Contego podpisali w Rzymie memorandum, które będzie podstawą zakrojonej na szeroką skalę współpracy gospodarczej i wymiany handlowej. Wartość zawartych umów bilateralnych szacuje się na 20 miliardów euro.

Włochy jako pierwsze państwo G7 przystąpiło do gigantycznej chińskiej inicjatywy „Jeden pas, jedna droga”, służącej rozbudowie sieci komunikacyjnej między Chinami a resztą świata. Pekin zainwestował w nią już 700 miliardów dolarów. W planach jest między innymi rozbudowa portów w Trieście i Genui. Podpisano także inne umowy, które zwiększą włoski eksport do Chin o 7 miliardów euro.

Amerykanie ostrzegają przed chińskim Jedwabnym Szlakiem

Na początku marca władze Stanów Zjednoczonych ostrzegły Włochy, że powinny trzymać się z daleka od chińskiego projektu "Pasa i Szlaku". Garrett Marquis, rzecznik grupy doradców do spraw bezpieczeństwa narodowego Białego Domu nazwał plan budowy nowego Jedwabnego Szlaku "bezcelowym projektem".

W styczniu także przedstawiciele niemieckiego przemysłu domagali się ostrzejszego kursu wobec Chin. Federalny Związek Przemysłu Niemieckiego (BDI) zaapelował do rządu w Berlinie, UE i Komisji Europejskiej o zaostrzenie kursu w konkurencji z Chinami. W specjalnym oświadczeniu napisano, że przemysł nadal chce korzystać z szans, jakie przynosi handel z Chinami, "ale nikt nie może po prostu ignorować wyzwań, jakie Chiny stawiają przed Unią Europejską i Niemcami" - ostrzega szef Związku Dieter Kempf w  tzw. dokumencie podstawowym BDI.

Nowy Jedwabny Szlak

Popierany przez Xi Jinpinga plan "Pasa i Szlaku" ma na celu połączenie Chin drogą morską i lądową z południowo-wschodnią i środkową Azją, Bliskim Wschodem, Europą i Afryką poprzez sieć infrastruktury budowanej na linii dawnego Jedwabnego Szlaku.

Inicjatywa zapoczątkowana w 2013 r. jest jedną z kluczowych koncepcji rozwoju gospodarczego Państwa Środka.Odwołuje się do starego szlaku łączącego Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Od III w. p.n.e. do XVII w. n.e. kupcy transportowali nim jedwab, a także żelazo, papier, złoto i wyroby jubilerskie.

Współczesny szlak służy głównie do transportu towarów wysoko przetworzonych. Do Europy trafia głównie elektronika i odzież, a do Chin m.in. alkohol, artykuły spożywcze i samochody.

Zobacz wideo