Polarny Jedwabny Szlak to część chińskiego programu Pasa i Szlaku. Chińska strategia wobec Arktyki zakłada głównie, że region ten będzie w przyszłości wykorzystywany jako krótszy szlak transportowy między Europą a Azją.
W raporcie amerykańskiego Departamentu Obrony zwraca się uwagę na ewentualne rozmieszczenie w regionie Arktyki przez Chiny okrętów podwodnych.
Hongkoński dziennik pisze, że już w najbliższy poniedziałek w Rovaniemi w Finlandii odbędzie się posiedzenie członków Rady Arktycznej, w której skład wchodzi osiem państw. Chiny od 2013 roku mają przy tej organizacji status obserwatora. Planami większego zaangażowania Chin na Grenlandii zaniepokojona ma być również Dania.
Czytaj więcej: Niemiecka prasa o chińskim Jedwabnym Szlaku: Walka o układ mocarstw przyszłości
W opinii ekspertów, Chiny w długofalowej perspektywie będą chciały postawić na zwiększenie obecności w Arktyce ze względu na nowe morskie szlaki transportowe, ale też potencjał zasobów naturalnych tego regionu. W poniedziałkowym spotkaniu Rady Arktycznej w Rovaniemi weźmie udział amerykański sekretarz stanu Mike Pompeo.