CPK problemem PKP Intercity? "Wyzwanie finansowe przekraczające aktualne możliwości"

Centralny Port Komunikacyjny nie będzie spełniał swojej funkcji bez sieci połączeń drogowych i kolejowych, które pozwolą dojechać do niego pasażerom z różnych zakątków Polski. PKP Intercity opublikowała raport roczny, w którym wyraża obawy co do realności zrealizowania tych planów.

CPK ma być największym lotniskiem w Polsce zdolnym obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie. Budowa samego lotniska to jednak jedynie część inwestycji. Równie istotna jest sieć połączeń drogowych, a przede wszystkim kolejowych, dzięki którym pasażerowie z odległych zakątków Polski będą mieli szansę dotrzeć do portu położonego w centralnej Polsce.

W marcu Centralny Port Komunikacyjny opublikował mapę 1500 km połączeń kolejowych, tzw. "szprych", które mają prowadzić do lotniska. Władze Portu przyznały, że część z nich trzeba będzie stworzyć od podstaw, niektóre szlaki będą wymagać jedynie modernizacji.

>>> Budowa CPK oznacza konieczność zamknięcia innych lotnisk. Ekspert wyjaśnia które porty mogą czuć się zagrożone likwidacją.

Zobacz wideo

PKP Intercity: Wyzwanie finansowe przekracza obecne możliwości 

PKP Intercity opublikowało raport roczny, w którym porusza kwestię planów związanych z CPK. Jak donosi "Puls Biznesu" kolejowy gigant obawia się, że "będzie musiał kupić pociągi i obsługiwać sieć połączeń na lotnisko". Według rządowych ekspertów mowa bowiem o 130 składach, z których 20 ma umożliwiać szybki przejazd pomiędzy aglomeracjami. 

Modernizacja krajowego systemu transportu kolejowego, jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga znacznych inwestycji w nowe typy taboru oraz infrastrukturę kolejową niezbędną do jego obsługi

- czytamy w raporcie PKP Intercity. 

Wyzwanie finansowe przekracza aktualne możliwości PKP Intercity.

- precyzują kolejowi eksperci. 

CPK potrzebuje kolei

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada utworzenie szybkich połączeń z setką polskich miast, z których podróż na lotnisko nie zajmie więcej niż 2,5 godziny. Pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 kilometrów na godzinę z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości.

Czytaj też: Centralny Port Komunikacyjny. Rząd szuka terenów na zamianę w 264 gminach

Budowa CPK, w tym nowych połączeń kolejowych ma się rozpocząć w 2021 roku. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30 - 35 miliardów złotych. Stworzenie połączeń kolejowych ma pochłonąć kolejne 40 mld zł.