Od 14 września w życie weszły nowe przepisy PSD2, które wprowadziły tzw. silne uwierzytelnienie, czyli dodatkowe potwierdzenie logowania kodem SMS lub autoryzacją mobilną w aplikacji banku. Oszuści dzwonią do klientów banku i namawiają do zainstalowania przesłanego mailem dodatkowego oprogramowania, które jest niezbędne do funkcjonowania nowego systemu. W rzeczywistości to wirus, który ma za zadanie wyłudzić nasze dane do logowania i kody.
PKO BP ostrzega w komunikacie: "To może skończyć się stratą pieniędzy"
25 września bank wydał specjalne oświadczenie, w którym przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa w przypadku próby oszustwa. Prosi w nim o nieotwieranie załączników z nieznanych źródeł oraz nieinstalowanie dodatkowych oprogramowań. Bank zaznacza również, że konsultanci nigdy nie wymagają podania kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej oraz, że jest to on tylko niezbędny w momencie zlecenia dyspozycji.
Jeśli odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz wątpliwości, czy powinieneś podawać dane, skontaktuj się z nami. Jeśli Twoje podejrzenia wzbudzi jakakolwiek inna sytuacja w czasie korzystania z aplikacji mobilnej lub serwisu transakcyjnego – również prosimy o informację.
- apeluje także PKO BP w komunikacie.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, należy dzwonić pod dwa numery tel.: 800 302 302 bądź 48 81 535 60 60
PKO BP wyłudzenia PKO BP
Seria oszustw bankowych w ostatnich miesiącach
Oszuści, o których informuje PKO BP, wykorzystują zmiany w przepisach, które właśnie weszły w życie. Nie jest to jednak pierwsza taka sytuacja w ostatnich tygodniach. BNP Paribas informowało o SMS-ach wyłudzających dostęp do konta, natomiast z podobną sytuacja co PKO BP zmagały się kilka tygodni temu Idea Bank, Getin Bank i Alior Bank. O możliwości wystąpienia takich sytuacji ostrzegała też swego czasu Komisja Nadzoru Finansowego.