W sobotę 28 września o godz. 11.00 GDDKiA odda do użytku dwa ważne odcinki zakopianki. Chodzi o drogę ekspresową S7 ze Skomielnej Białej do Rabki Zdroju (7 km) oraz przyspieszoną drogę do Chabówki. Jest to pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od Krakowa, od Lubnia do Rabki Zdroju, który zostanie oddany kierowcom.
Warto podkreślić, że trasa jest wyjątkowo malownicza. Skomplikowane warunki geologiczne wymagały wprowadzenia innych rozwiązań technologicznych dla estakady o długości 281 m, która wznosi się nad powierzchnią terenu do wysokości 32 m. Kierowcy będą mogli podziwiać widok na Tatry - zapewnia GDDKiA.
Liczący ok. 16,7 km fragment trasy (w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej) podzielony został na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój).
Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała przez 10 lat.
Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka - Rdzawka. Na całym tym odcinku powstanie w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
GDDKiA zapowiada, że jeszcze w tym roku udostępnimy zostanie do ruchu 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą będziemy omijać budowę tunelu. Początkowo całą jezdnię lewą i częściowo prawą. Dopiero po przełożeniu ruchu na S7 i zamknięciu fragmentu starej DK7 będzie można wybudować mur oporowy w miejscu połączenia prawej jezdni istniejącej S7 z nową S7 w Lubniu.
Czytaj też: Przez nagłą podwyżkę płacy minimalnej mogą ucierpieć przetargi na roboty drogowe
Dokończenia wymaga również jedna z estakad pod którą w trakcie realizacji stwierdzono osuwisko. Dziesięć obiektów inżynierskich i sześć małych obiektów na potoku Krzywańskim oprócz funkcji użytkowej zapewni atrakcje widokowe. Na tym odcinku kierowcy będą mieć do dyspozycji dwa miejsca obsługi kierowców (Lubień i Krzeczów).
Ostatnim odcinkiem, Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w 2021 r. po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu o długości każdej nitki ok. 2,06 km.