Nowe przepisy UE. Od połowy 2022 r. wszystkie auta tylko z systemami ratującymi życie
Mowa o regulacjach zobowiązujące producentów do wyposażania w nowe technologie wszystkich modeli aut osobowych, ciężarówek i autobusów, niezależnie od ich wersji. Nowe przepisy unijne mają w zamyśle pomóc w ograniczeniu liczby zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Do obowiązkowego wyposażenia samochodów będą należały nowoczesne systemy ostrzegania, monitorujące senność i uwagę kierowców, zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy, wykrywania obiektów przy cofaniu oraz rejestratory danych na temat wypadków, a także systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu i hamowania awaryjnego.
Problematyczny autopilot będzie wyłączany
Najwięcej kontrowersji wzbudzał system inteligentnego dostosowania prędkości. Ostatecznie ustalono jednak, że kierowcy będą mogli go wyłączać. Kiedy w Brukseli toczyły się prace nad przepisami, przedstawiciele Komisji Europejskiej i Europarlamentu przekonywali, że przy masowej produkcji, te systemy nie spowodują znacznego podwyższenia cen. Szacowali, że auta będą droższe o 70-100 euro.
Zmiany w Polsce także dla kierowców
Od 7 listopada obowiązują nowe przepisy ruchu drogowego, które zwiększają uprawnienia policji w ramach kontroli kierowców. Dzięki zmianom w przepisach funkcjonariusze mogą zatrzymać i skontrolować kierowców w miejscach zabronionych, gdy nie będzie to zagrażać ruchowi drogowemu, np. przy zatoczkach autobusowych, czy chodnikach. Kolejny istotny przywilej dla funkcjonariuszy dotyczy tzw. szybkich kontroli trzeźwości. By przebiegały one szybciej, policjanci nie będą już zobowiązani do wylegitymowania się kierowcom.
Co więcej, policjanci mogą teraz w czasie kontroli sprawdzić przebieg auta - także wiezionego na lawecie, przeprowadzić drobiazgową kontrolę towarów (w tym celu mogą m.in. zrywać plomby towarowe), czy w prostszy sposób pokierować kierowcę na testy weryfikujące kwalifikacje związane prowadzeniem pojazdu.
-
Brexit uderza w szkockich rybaków. Czują się oszukani przez Johnsona. "Nasi klienci się wycofują"
-
PIT. Są nowe ulgi podatkowe. Co można odliczyć?
-
31, a nie 26 dni urlopu w roku? Rząd rozmawia z przedstawicielami biznesu i związkowcami
-
Godzinna kolejka na imprezę w olsztyńskim pubie. Na miejscu pojawiła się policja i sanepid
-
Prawnik o ustawie, która odbiera możliwość odmowy przyjęcia mandatu: PiS szykuje nam jazdę bez trzymanki
- Donald Trump został królem długu. Ale Joe Biden może zostać nawet cesarzem
- Wskaźnik dotyczący odporności stadnej spada. Pierwsze efekty mogą być widoczne za kilka miesięcy
- Polski kret sondy InSight nie mógł wbić się w powierzchnię Marsa. NASA kończy tę część misji
- Przez pandemię lotniczy ruch pasażerski w rok zmalał o 60 proc. IATA: wróci do normy najwcześniej za trzy lata
- Mamy tyle aut elektrycznych co USA i Chiny kilka lat temu. Niemcy rejestrują tyle w tydzień