Prąd w górę, ale gaz będzie tańszy. Zatwierdzono nową taryfę na pierwsze półrocze 2020 r.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zatwierdził nowe, nieco niższe taryfy przedsiębiorstwu PGNiG Obrót Detaliczny. W związku z tym rachunki za gaz dla prywatnych odbiorców powinny być w nowym roku niższe.

W nowej taryfie, która będzie obowiązywać do 30 czerwca 2020 r., ceny gazu dla odbiorców w gospodarstwach domowych obniżono o 2,9 procent. Oznacza to spadek średnich płatności w części rachunku dotyczącej obrotu (cena za paliwo gazowe oraz opłata abonamentowa) o 2,6 procent, zarówno dla odbiorców używających gazu wysokometanowego, jak i gazów zaazotowanych. Już wcześniej Minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin zapowiadał, że w przypadku braku podstaw do obniżki, rząd będzie szukał "rozwiązań, które pozwolą by tego wzrostu cen nie odczuły gospodarstwa domowe w Polsce".

Nie będzie podwyżek za gaz do czerwca 2020 r.

Spadek cen będzie najbardziej odczuwalny dla odbiorców posiadających umowy kompleksowe, zużywających stosunkowo duże ilości paliwa, tj. ogrzewających także mieszkania gazem. Średnio zapłacą pięć złotych miesięcznie mniej - podał URE. Do obniżki cen przyczyniły się niskie ceny gazu na Towarowej Giełdzie Energii.

Zmiany średnich poziomów łącznych płatności w grupach, do których kwalifikowani są odbiorcy w gospodarstwach domowychZmiany średnich poziomów łącznych płatności w grupach, do których kwalifikowani są odbiorcy w gospodarstwach domowych URE

>>> Jadwiga Emilewicz: Zrobimy co w naszej mocy, by ceny prądu utrzymać w ryzach

Zobacz wideo

Nowa taryfa dla Polskiego LNG

Prezes URE zatwierdził też nową stawkę Polskiemu LNG. Taryfa dla usług regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego, ustalona przez Polskie LNG będące operatorem Terminalu LNG w Świnoujściu, została zatwierdzona do 31 grudnia 2020 roku. Wprowadzenie nowej taryfy oznacza wzrost średniej stawki za usługi regazyfikacji o 1,9 procent. Stawka za przeładunek gazu LNG na autocysterny wzrasta o 0,4 procent. Do wzrostu stawek w istotnym stopniu przyczynił się przewidywany wzrost kosztu zakupu uprawnień do emisji CO2 oraz energii elektrycznej, jak również koszty związane z planowanym zwiększeniem zakresu usług świadczonych przez Terminal.