GDKKiA pęka z dumy. Blisko 170 kilometrów obwodnic od 2016 r. Ma powstać drugie tyle

Od 2016 roku oddaliśmy do ruchu ponad 168,8 km obwodnic - podała GDDKiA i zapowiada, że w przygotowaniu jest kolejnych 16 o łącznej długości 168,5 km. Obwodnice, które nie mają jeszcze zapewnionego finansowania to 12 dróg o długości 229,3 km.

Trudno mówić o pełnym wykorzystaniu potencjału autostrad i ekspresówek bez udziału nowoczesnych obwodnic. Tych, jak zapewnia GDDKiA, drogowcy wybudowali 18 w ciągu dwóch lat. Ich łączna długość to 168,8 km. Mowa m.in. o takich miejscowościach jak Kościerzyna, Brodnica, Bolków, Kłodzko, Skawina, czy największa w skali kraju - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Drogowcy zwracają uwagę, że bez obwodnic ruch pojazdów odbywa się przez miasta, powodując, że jego średnie natężenie często przekracza nawet kilkadziesiąt tysięcy pojazdów na dobę.

Od 2016 roku w ramach PBDK oddano do ruchu 15 obwodnic o łącznej długości 147,6 km. Poza Programem udostępniono kierowcom również trzy obwodnice o łącznej długości 21,1 km: Skawiny (klasa drogi GP) o długości 2,2 km, I etap obwodnicy Kępna o długości 3,6 km w ciągu drogi ekspresowej S11 oraz obwodnicę Marek, czyli 15,3 km drogi ekspresowej S8

- podała GDDKiA.

>>> W Norwegii powstaje podwodna autostrada. Koszt inwestycji to 16-krotność budżetu na polskie drogi

Zobacz wideo

GDDKiA zapewnia: kolejne obwodnice w przygotowaniu

Obecnie w realizacji jest nadal 16 obwodnic o łącznej długości 168,5 km. Drogowcy wymieniają także trzy, które są aktualnie objęte przetargami. Chodzi o obwodnicę Wałcza o długości 17,8 km, Oświęcimia (ok. 9 km) i Ostrowca Świętokrzyskiego (ok. 3 km). Wśród tych, na które wciąż nie ma zapewnionych środków na realizację GDDKiA wymienia 12 dróg o łącznej długości 229,3 km.

GDDKiA zapowiada kolejne inwestycjeGDDKiA zapowiada kolejne inwestycje GDDKiA

Obwodnica Częstochowy, czyli cud świąteczny

Pomimo wcześniejszych, uzasadnionych obaw, drogowcom udało się w ostatnim momencie przed Bożym Narodzeniem oddać obwodnicę Częstochowy. Długo wyczekiwana, 20-kilometrowa droga w ciągu A1 została oddana do użytku 23 grudnia 2019 r. Zanim inwestycja została ukończona, przeżywała liczne perturbacje i opóźnienia. GDDKiA w kwietniu zdecydowała się zerwać kontrakt z wykonawcą, włoską firmą Salini, która nie wywiązywała się z warunków umowy przetargowej. Przy wyłonionym w trybie przyspieszonym wykonawcy i wzmożonych mocach przerobowych inwestycję udało się sfinalizować na moment przed świętami. "W ciągu 150 dni, łącznie z niedzielami, zrealizowano roboty o łącznej wartość ponad 400 mln zł. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób" - podkreślili drogowcy.