Tiry zaleją polskie drogi? Nowe przepisy budzą skrajne opinie

Już wkrótce tiry będą mogły poruszać się wszędzie za wyjątkiem dróg gruntowych. Samorządy będą mogły zakazać im wjazdu na inne. To efekt budzących kontrowersje nowych przepisów, które prawdopodobnie wejdą w życie w 2020 roku.

Obecnie samochody o nacisku 11,5 ton na oś mogły korzystać zaledwie z 54 proc. dróg krajowych stanowiących 5 proc. sieci dróg w kraju. W związku z niekorzystnym wyrokiem TSUE Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowelizację ustaw drogowych - informuje "Puls Biznesu". Spowoduje ona, że tiry będą mogły korzystać z dużo większej ilości tras. 

Tiry będą mogły jeździć wszędzie za wyjątkiem dróg gruntowych, ale przy tym większa kompetencja samorządów 

Projekt nowych przepisów spotkał się ze skrajnymi ocenami ze strony ekspertów oraz zainteresowanych stron. Z jednej strony po zmianie tiry będą mogły jeździć po 70 proc. dróg publicznych w Polsce, w praktyce ze wszystkich jezdni poza gruntowymi. Nowelizacja zwiększy jednak kompetencję samorządów, które będą mogły zakazać samochodom o nacisku powyżej 8 ton korzystać z dróg w złym stanie technicznym.  Muszą one jednak przebiegać w okolicy terenów chronionych, gruntów górniczych grożących ruchami ziemi bądź w pobliżu szkół podstawowych oraz zabytków. 

Tiry zaleją polskie drogi? Nowe przepisy budzą skrajne opinie

Zwiększenie kompetencji spotkało się ze sporą krytyką ze strony organizacji drogowych, które obawiają się, że samorządy będą masowo wyłączać jezdnie z użytku dla tirów. - Nawet te zebrane na szybko wybrane dane pokazują, że każdą drogę wojewódzką, powiatową lub gminną (stanowiące łącznie około 95 proc. infrastruktury drogowej) będzie można wyłączyć z ruchu pojazdów o nacisku osi 11,5 t. Wynika to z faktu, iż nawet punktowe wprowadzenie zakazu (…) uniemożliwia ich ruch pomiędzy najbliższymi węzłami - tłumaczy Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. 

Z drugiej strony istnieją obawy, że polskie drogi zostaną przez tiry, gdyż liczba tras, po których będą mogły się poruszać zwiększy się dwudziestokrotnie. Budzi to obawę ze strony przedstawicieli transportu kolejowego, który po zmianach może okazać się zbyt kosztowy. W tle pojawia się również temat zwiększonej emisji CO2 i negatywnego wpływu na środowisko

Więcej o:
Komentarze (57)
Tiry zaleją polskie drogi? Nowe przepisy budzą skrajne opinie
Zaloguj się
  • izaak3

    Oceniono 39 razy 37

    Zabić wszystkie bobry, dziki wystrzelać, lasy wyciąć, wszędzie wpuścić tiry. Torowiska wyasfaltować.

  • syriusz.wila

    Oceniono 30 razy 28

    To zwykłe gnojenie samorządów, tiry zniszczą drogi, pis nie da kasy i zwali winę na samorządowców, ciemnota się nie połapie i będzie głosować na pis bo im obieca naprawę dróg. Syf.

  • pyzz

    Oceniono 27 razy 25

    Przecież TIRy już zalały polskie drogi. W tonokilometrach po polsce przewozi się TIRami więcej niż po Niemczech.

  • asyndrome

    Oceniono 21 razy 21

    Przecież i tak jedzie gdzie chce ..w polsce całą masa firm jest pobudowana po wioskach, wielkie hale produkcyjne w polach. Kto to sprawdza a jakoś musi dojechać, helikopterem nie przewiozą towaru. Nawet mosty do 5, 10 T im nie straszne

  • normalny1977

    Oceniono 18 razy 16

    Tu chodzi o coś innego. Należy wytyczyć drogi dla Tirów oraz drogi gdzie one nie powinny się pojawiać. Nie może być tak jak jest na Śląsku. Dla Tirów są dwie obwodnice Wschodnia i Zachodnia, a TIRy i tak się pchają na centrum. Albo drogą na Zawiercie. To obłęd jest. Ja podobnie mieszkam pomiędzy drogą 81 a 94. Jest skrzyżowanie tych dróg. Jest obwodnica. A te ch...........e. I tak jeżdżą na skróty bo ich tak nawigacja prowadzi.

  • uwolnijcie.loginy

    Oceniono 12 razy 12

    Błagam, redaktorze JaM, przeczytaj swoje "dzieło", zanim je opublikujesz!!!

  • icehunter

    Oceniono 15 razy 11

    Zawsze to samo. Zero logiki, brak kompetencji w decyzjach. Urzędasów kupa g*wna i chaos.

  • takaprawda3000

    Oceniono 10 razy 10

    Hola hola. Nie będzie nam tu nikt w obcym języku dyktował gdzie nam mogą TIRy jeździć.
    Szczególnie że to nie jest wyrok tylko opinia grupy kolesiów. Przynajmniej tak twierdzi PiS o wyrokach TSUE.

  • mg_40

    Oceniono 6 razy 6

    Tirów w Polsce jest za dużo. Polski Janusz myśli nad biznesem a że nic innowacyjnego nie potrafi stworzyć to kupuje tira na którego zatrudnia Ukraińca. I tak bieda biznes sie kręci a te matoły z Ukrainy co potrafią wyrabiać na drodze to włos sie jeży. Ostatnio niedaleko jechali z wystającymi prętami, nieoświetlony ładunek w który facet wjechał osobówką

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX