>>> Budowa CPK to nie jedyna inwestycja państwa w lotnictwo. LOT właśnie przejmuje niemieckiego giganta branży
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otrzymał unijne dofinansowanie na przygotowanie wstępnych projektów nowych polsko-czeskich połączeń kolejowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, czas podróży pomiędzy ważnymi ośrodkami Górnego Śląska i Moraw ma ulec znaczącemu skróceniu.
Zamiast dwóch godziny zajmie jedynie 35 min. Wyjątkowo krótki czas przejazdu ma być możliwy dzięki wybudowaniu 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej zaczynającego się w Chybiu oraz modernizacji innych tras. Podróż ma odbywać się z prędkością 200 km/h.
Nowa trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu tzw. szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu i Warszawy z różnych kierunków.
- To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach instrumentu 'Łącząc Europę'. Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem - zapewniał pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.
CPK przekonuje, że do stworzenia nowej trasy uda się zachęcić Czechów, którzy będą musieli współuczestniczyć w stworzeniu kilkukilumetrowego odcinka trasy po swojej stronie granicy.
Czytaj też: CPK. Testowy tor dla kolei może kosztować nawet 100 milionów złotych
Jednym z nieodłącznych elementów budowy CPK jest stworzenie tras kolejowych pozwalających dojechać do lotniska z niemal każdego zakątka Polski. Łącznie do użytku ma zostać oddanych 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą.
Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi - niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godzin, a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą a Łodzią i integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK w pierwszym etapie obsługiwać ma 45 mln pasażerów rocznie.
W myśl rządowych planów Port Lotniczy Solidarność ma powstać pod koniec 2027 roku.