Pierwszy pociąg TGV przechodzi na emeryturę. Od 1978 roku przejechał 13,5 mln kilometrów

Kiedy w Polsce Kolei Dużych Prędkości jest jedynie na etapie planów, Francja żegna pierwszy skład TGV. Po 41 latach służby i 13,5 mln przejechanych kilometrach pociąg, którym podróżować można z prędkością 320 km/h, przechodzi na zasłużoną emeryturę.

>>> Zobacz także: Czeska marka wkracza w erę elektromobilności. Sprawdzamy, jak jeździ pierwsza hybryda plug-in Skody – Superb iV

Zobacz wideo

Pierwszy pociąg TGV, wyprodukowany w roku 1978 w fabryce Alsthom w Belfort, po 41 latach służby i przejechaniu 13,5 mln km przechodzi na emeryturę. Skład, który rozpoczął bicie kolejowych rekordów prędkości na masową skalę w środę rozpoczął pożegnalne tournée po Francji. W jego ramach odwiedzi m.in. rozsiane po kraju zakłady taborowe - donosi NaKolei.pl. Objazd zakończy się 25 lutego.

Rewolucja, jaką okazały się pociągi TGV, nie przyszła łatwo. Konstruktorzy byli zmuszeni do wprowadzenia w pierwszych wersjach składów kilkunastu tysięcy poprawek. Kluczowe dotyczyły niskiego komfortu jazdy - wibracje osiągane przy dużych prędkościach sprawiały, że podróż była koszmarem.

Pierwsi pasażerowi wsiedli do TGV w sierpniu 1981 roku. Podróże z prędkością 320 km/h stały się dla Francuzów codziennością. Rekordowe pozostają do dziś, bo TGV znajduje się na drugim miejscu rankingu najszybszych pociągów świata. Prędkość maksymalna, osiągnięta w testach, wynosi bowiem 575 km/h. Rekord ustanowiony został 3 kwietnia 2007 roku przez skład o oznaczeniu V150. Jest to obecnie obowiązujący rekord prędkości pojazdu szynowego.

Francja pomoże Polsce zbudować Kolej Dużych Prędkości

Niemal półwieczne doświadczenia francuskich ekspertów mają zostać wykorzystane do tworzenia polskiej Kolei Dużych Prędkości. Jak już informowaliśmy polska spółka CPK ma wejść we współpracę z francuskimi kolejami SNCF, które będą nam doradzać w procesie wytyczania tras dla szybkiego ruchu.

Czytaj też: Lokomotywy i wagony dobijają czterdziestki. Urząd radzi złomowanie. Ale na nowe Unia może już nie dać

Ekspresowa linia kolejowa ma w Polsce powstać m.in. między Warszawą a Łodzią. Łącznie wszystkich tras kolejowych, prowadzących z różnych zakątków Polski do lotniska w Baranowie, ma być sporo, bo 1600 km. Część z nich ma zostać zrealizowana właśnie w standardzie Kolei Dużych Prędkości.

Więcej o: