Jedną z najczęściej stosowanych metod przez oszustów do wyłudzanie pieniędzy bądź danych jest podszywanie się pod znajomych, bądź instytucje budzące zaufanie. Tak jest również w sytuacji, przed którą ostrzega Polski Standard Płatności w specjalnie wystosowanym komunikacie.
Proces wyłudzenia przebiega zgodnie ze znanym schematem. Oszuści włamują się na źle zabezpieczone konto na Facebooku, a później manipulują ofiarami, podając się za bliskich znajomych i prosząc o pożyczenie pieniędzy, gdyż znajdują się w trudnej sytuacji finansowej. Co ważne, pieniądze chcą wypłacić za pomocą BLIKA. Niczego nieświadoma osoba podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej akceptuje transakcję, nie sprawdzając nawet szczegółów płatności. W tym momencie użytkownik traci bezpowrotnie pieniądze. Jako że tego typu zdarzenia mają miejsce coraz częściej, operator systemu BLIK apeluje o zachowanie większych środków ostrożności:
Jak najszybciej zabezpiecz swoje konto na Facebooku, a kiedy ktoś „znajomy” pisze, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu BLIK, zweryfikuj jego tożsamość. Zadzwoń i sprawdź, czy to realny znajomy. Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie masz 100% pewności, że rozmawiasz z właściwą osobą.
Ponadto, PSP przypomina o tym, że o wszelkich tego typu próbach wyłudzeń należy informować policję. Uniknąć tego typu zdarzeń można również poprzez odpowiednie zabezpieczenia konta na Facebooku (kilka progów uwierzytelniania) oraz telefonu (stosowanie hasła bądź odcisku palca), a także sprawdzanie danych płatności przed potwierdzeniem przelewów.