Tak radiowa Trójka traciła słuchalność. Najsłabszy wynik od początku wieku [WYKRES DNIA]

W 2019 r. słuchalność Programu 3 Polskiego Radia wyniosła 5,1 proc. i była najniższa od początku wieku. Od 2016 r. rozgłośnia straciła jedną trzecią swojego udziału w rynku.

Radiowa Trójka od kilku dni jest na językach wszystkich za sprawą afery ze zwycięstwem w ostatnim notowaniu Listy Przebojów krytycznej wobec Jarosława Kaczyńskiego piosenki Kazika "Twój ból jest lepszy niż mój". Informacje o notowaniu zniknęły ze strony rozgłośni, a dyrektor Trójki Tomasz Kowalczewski stwierdził w oświadczeniu, że złamano regulamin. Ekipę przygotowującą Listę Przebojów posądzono o manipulacje, Bartosz Gil został zawieszony. Kowalczewski wymuszał też na dyrektorze muzycznym Piotrze Metzu, aby piosenka nie pojawiała się na antenie radia.

Kazik wycofał piosenkę z Listy Przebojów Trójki. O niepuszczanie swoich piosenek na antenie Trójki poprosili m.in. Dawid Podsiadło, Krzysztof Zalewski, Muniek Staszczyk, Daria Zawiałow, Katarzyna Nosowska czy wytwórnia Mystic Production reprezentująca m.in. Deep Purple, Nicka Cave'a, Organka czy Lao Che. Reklamy z programu 3 Polskiego Radia wycofał serwis OLX. Ze współpracy z publicznym radiem zrezygnowało wiele popularnych nazwisk - m.in. Piotr Metz, Piotr Kaczkowski, Marek Niedźwiecki, Hirek Wrona, Tomasz Rożek, Piotr Stelmach, Marcin Kydryński, Marcin Łukawski, Kuba Strzyczkowski, Agnieszka Szydłowska, Agnieszka Obszańska, Wojtek Mazolewski czy Michał Olszański. Te osoby dołączyły do m.in. Anny Gacek, Wojciecha Manna, Dariusza Rosiaka, Michała Nogasia, Magdy Jethon, Artura Andrusa, Marcina Zaborskiego, Pawła Sołtysa, Marcina Majchrowskiego, Roberta Kantereita czy Jerzego Sosnowskiego, którzy z Trójką rozstali się z różnych przyczyn w ostatnich latach. Braki kadrowe sprawiły, że prezeska Polskiego Radia Agnieszka Kamińska zaprasza do pracy w Trójce osoby "nawet tylko chcące".

embed

Czytaj też: Radiowa Trójka straciła Marka Niedźwieckiego i Wojciecha Manna. To nie pierwsza fala odejść [WYKRES DNIA]

Słuchalność Trójki spada

Słowem - stwierdzenie, że w Radiowej Trójce od około 2016 r. nie dzieje się dobrze, byłoby wyjątkowym eufemizmem. Niestety, widać to także w statystykach słuchalności stacji.

Jak wynika z danych Komitetu Badań Radiowych (badanie Radio Track realizowane przez Kantar Polska), w 2019 r. słuchalność Programu 3 Polskiego Radia wyniosła 5,1 proc. Dla uściślenia - słuchalność mierzona jest udziałem w czasie słuchania radia. Obrazowo rzecz ujmując - gdyby to, ile czasu wszystkie osoby w Polsce łącznie słuchały radia w 2019 r., przyrównać do jednej godziny, Trójce przypadłyby jakieś trzy minuty i niecałe cztery sekundy. Największą część tego radiowego "tortu" przypadła - co zapewne nie dziwi - radiu RMF FM. 

embed

Rzecz jasna Trójka nigdy nie była radiem masowym z wielkim udziałem w rynku. Miała swoje okresy lepszej i gorszej słuchalności. Udział w rynku bliższy sześciu niż ośmiu proc. notowała m.in. w połowie ubiegłej dekady. Tak rzadko jak obecnie Program 3 Polskiego Radia nie był jednak przez Polaków słuchany już bardzo dawno. 5,1 proc. udziału Trójki w radiowym rynku w 2019 r. to - jak wyliczyły Wirtualne Media - najsłabszy wynik od początku lat 2000. 

Dla porównania, w 2016 r., gdy rozpoczął się trwający do dziś trend spadkowy, słuchalność Programu 3 Polskiego Radia wynosiła 7,9 proc. Trójka straciła więc w tym czasie około jedną trzecią swojego udziału w rynku. 

embed

Jak wynika z badania Radio Track, w okresie styczeń-kwiecień 2020 r. słuchalność Trójki również wynosiła 5,1 proc. Niestety dla Programu 3 Polskiego Radia nie musi to oznaczać zatrzymania trendu spadkowego. Styczniowe dane dla Trójki zwykle są lepsze i także w tym roku wygląda na to, że na razie podbijają statystyki słuchalności. Po "wycięciu" danych za styczeń w okresie luty-kwiecień 2020 słuchalność Trójki wyniosła 4,7 proc. Rok temu w tym samym okresie było to pięć proc.

Nie tylko włodarze Trójki mogą patrzeć na statystyki słuchalności z obawami. Ostatnim rokiem, kiedy wszystkie programy Polskiego Radia miały łącznie ponad 20-procentowy udział w rynku, był rok 2012. Od tego czasu słuchalność systematycznie spada i w 2019 r. wynosiła ok. 11,7 proc. (a przez pierwsze cztery miesiące 2020 r. 11,2 proc.). Szczególnie dotkliwe są tu regularne spadki słuchalności Programu 1 Polskiego Radia. Od 2010 r. każdy rok jest pod tym względem gorszy od poprzedniego. Jeszcze w 2010 r. udział w rynku wynosił 12,9 proc., w 2015 r. 9,5 proc., w 2019 r. tylko 5,7 proc. Pierwsze cztery miesiące 2020 r. to 5,2-procentowa słuchalność.

Zobacz wideo Afera w „Trójce”. Girzyński: To sabotaż polityczny
Więcej o: