UOKiK: Ponad 614 tys. zł kary za naciąganie seniorów. Firma prowadziła fikcyjne promocje

Spółka Topmed Plus została ukarana przez UOKiK karą ponad 614 tys. złotych za fikcyjne promocje. Firma wprowadzała klientów w błąd, sugerując konsumentom, że kupują po promocyjnych cenach, choć tak naprawdę była to standardowa oferta. Klientami spółki byli głównie seniorzy.

Firma Topmed Plus sprzedaje na pokazach handlowych zestawy produktów, w skład których wchodzą np. maty masujące, materace, wyciskarki do soków czy garnki. Jej klientami są głównie seniorzy. Zarzut wobec firmy dotyczył sugerowania konsumentom, że kupują po promocyjnych cenach, podczas gdy była to standardowa oferta Topmed Plus wynikająca ze stosowanego cennika, podano w komunikacie UOKiK.

Przykładowo w umowie jako cenę wyjściową zestawu firma podawała 7990 zł, a jako cenę po uzyskaniu upustu - 2790 zł. Dokładnie tyle samo widniało w cenniku, ale klient wierzył, że "zaoszczędził" 5200 zł. Z analizy ponad setki umów sprzedaży wynika, że rzekome "rabaty" wahały się od 800 do nawet 30 400 zł.

Zobacz wideo Studio Biznes odc. 42
Sugerowanie konsumentom fikcyjnej korzyści cenowej to nieuczciwa praktyka rynkowa. Z ankiet, które przeprowadziliśmy wśród klientów Topmed Plus wynika, że ponad 90 proc. z nich zdecydowało się na zakup właśnie ze względu na oferowany upust. Ponad 80 proc. klientów potwierdziło, że sprzedawca przekonywał ich, że rabat obowiązuje tylko w dniu pokazu. W ten sposób spółka oszukiwała konsumentów

- powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK ostrzega seniorów przed fałszywymi promocjami

Zarzuty stawiane przez UOKiK znajdują potwierdzenie w indywidualnych opiniach klientów Topmed Plus. - Pokaz to gra psychologiczna (…) Ceny, o których mówił pracownik w czasie pokazu, były mocno zawyżone - wielokrotnie - przyznała 63-letnia uczestniczka pokazu. - Obserwując ceny rynkowe tych produktów, które kupiłem - to moim zdaniem w pokazie nie zastosowano upustów - stwierdził 82-letni konsument.

UOKiK ostrzega seniorówUOKiK ostrzega seniorów Fot. UOKiK

Prezes UOKiK nakazał spółce, aby zaprzestała stosowania zakwestionowanej praktyki. Ze względu na ważny interes konsumentów nałożył w tym zakresie rygor natychmiastowej wykonalności co oznacza, że Topmed Plus musi się zastosować do nakazu bez względu na to, czy odwoła się od decyzji do sądu.

Oprócz tego przedsiębiorca otrzymał karę finansową - ponad 614 tys. zł (614 548 zł). Ma także zawiadomić listem poleconym o decyzji Prezesa UOKiK wszystkich konsumentów, z którymi zawarł na pokazach umowy sprzedaży po 1 lipca 2017 r. Dzięki temu dowiedzą się oni o naruszeniu prawa przez spółkę i mogą zdecydować się na dochodzenie swoich roszczeń.

Co robić, by nie dać się oszukać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta opublikował także kilka reguł, którymi seniorzy powinni się kierować, by nie dać się oszukać na fałszywe wygrane czy promocje. 

  • Ostrożnie podchodź do zaproszeń na bezpłatne wykłady czy badania. Ustal, czy nie są połączone ze sprzedażą.
  • Uważaj na "promocje". Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna - porównaj ją z prezentowanymi przez innych przedsiębiorców, w tym w internecie.
  • Upewnij się, czy "wygrana" lub "prezent" na pewno są darmowe.
  • Nie podejmuj decyzji pod presją czasu.
  • Uważnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, weź kopie dokumentów.
  • Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie.
  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
  • Na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie masz 14 dni.
  • W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.