Do tej pory w trakcie kontroli funkcjonariusze w celu sprawdzenia uprawnień kierowcy kontaktowali się z centralą. Dopiero po otrzymaniu wiadomości zwrotnej otrzymywali informacje na temat kierującego. Od 1 lipca się to zmieniło za sprawą dostępu policjantów do danych - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Dzięki dostępowi do danych funkcjonariusze mają możliwość weryfikacji tożsamości nadanych uprawnień do kierowania pojazdami kierowcy. Co więcej, nowe rozwiązania pozwalają sprawdzić status dokumentów w Centralnej Ewidencji Kierowców. Funkcjonariusze Organów Kontroli Ruchu Drogowego mogą korzystać z jednej aplikacji w trakcie wykonywania czynności służbowych.
Wyszukując informacji na temat uprawnień kierowców, funkcjonariusze otrzymają również dwa komunikaty: o ewentualnym zakazie lub cofnięciu uprawnienia dla kierowcy lub utracie ważności dokumentu czy uprawnienia.
Policjanci będą ponadto mieli możliwość wygenerowania danych do pliku .pdf, który może posłużyć w prowadzonej sprawie. Po wejściu w życie właściwych przepisów, usługa ma być rozszerzona dla wszystkich obywateli. Wszelkie informacje będą możliwe do sprawdzenia na portalu www.gov.pl, zaś wymagane dane będą się wyświetlać po wpisaniu numeru blankietu prawa jazdy.
Funkcjonariusze terenowi będą potrzebowali danych na temat praw jazdy kierujących w chwili, gdy nie będzie konieczne posiadanie przy sobie plastikowego prawa jazdy. Tego typu ułatwienie również niebawem ma wejść w życie.
Już wkrótce wszystkie informacje dotyczące prawa jazdy będzie można wyświetlić w smartfonie. Elektroniczny dokument będzie działał w identyczny sposób, co elektroniczny dowód rejestracyjny, dostępny w aplikacji mObywatel od 2018 roku.