Tania ropa. Rosną za to marże stacji paliwowych

Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, marże stacji paliw wzrosły wobec średniej z 2019 r. W przypadku oleju napędowego wzrost wyniósł aż 129,4 proc.

Marża detaliczna na benzynę Eurosuper 95 wyniosła 0,21 zł/ litr średnio w okresie styczeń-lipiec br. i wzrosła o 38,4 proc. wobec średniego poziomu z 2019 r., wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Marże wzrosły wobec średniej z 2019 r.

W przypadku oleju napędowego (ON) marża za siedem miesięcy br. wynosiła średnio 0,2 zł/ litr i wzrosła o 129,4 proc. wobec średniej z 2019 r.

W przypadku autogazu marża za siedem miesięcy br. wynosiła średnio 0,32 zł/ litr i wzrosła o 25 proc. wobec średniej z 2019 r.

Średnia cena detaliczna benzyny E95 wynosiła w okresie styczeń-lipiec br. 4,39 zł za litr (spadek o 12,2 proc. wobec średniej za 2019 r.), oleju napędowego - 4,49 zł/ litr (spadek odpowiednio o 11,3 proc.), zaś autogazu - 2,01 zł/ litr (spadek o 6,1 proc.).

Tania ropa naftowa

Jak pisaliśmy w Next.gazeta.pl, w drugim kwartale ropa naftowa podrożała najwięcej w ciągu 30 lat. Ale i tak jest o jedną trzecią tańsza niż na początku roku i wątpliwe, by szybko zaczęła kosztować tyle, co przed pandemią koronawirusa.

Miesiąc temu analitycy Goldman Sachs w jednej ze swoich notek inwestycyjnych prognozowali, że ten rok rynek ropy zakończy spadkiem o 8 proc. W przyszłym roku, według ich szacunków, nastąpi pewne odbicie - o 6 proc. A popyt na ropę powróci do poziomów tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 dopiero w 2022 roku.

Najszybciej w przypadku benzyny do naszych samochodów. Po pierwsze dlatego, że wielu w czasach pandemii woli nimi jeździć niż komunikacją miejską. Z tego samego powodu wolą auta od samolotów w wypadku podroży turystycznych. Te zjawiska Goldman Sachs obserwuje między innymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach.

Do 2022 roku powinien odbudować się popyt na olej napędowy. Tutaj stanie się to w znacznym stopniu dzięki rządowym inwestycjom w rozbudowę infrastruktury. Tego typu prace wymagają wielu maszyn i pojazdów najczęściej zasilanych właśnie olejem napędowym.

Jednak przy tym wszystkim mało prawdopodobne jest, zdaniem analityków z Goldman Sachs, by popyt na ropę zdołał w tej dekadzie ustanowić nowe rekordy. Ludzie nie wrócą do beztroskich i częstych podróży na krótkich i dalszych trasach - w tym latania samolotami - w czasie, gdy wirus za oknem, a szczepionki ciągle nie ma. Dopiero jej wprowadzenie lub znalezienie skutecznego lekarstwa na koronawirusa spowoduje pełną odbudowę gospodarki, w tym turystyki.

Zobacz wideo Jakie będą skutki ataku na rafinerię w Arabii Saudyjskiej? Eksperci wyjaśniają