Pandemia nie zaszkodziła. Biedronka jest w Polsce hegemonem. Lidl daleko z tyłu

Sieć Biedronka ma już ponad 25 proc. udziału w polskim rynku spożywczym - wynika z informacji, do których dotarł serwis wiadomoscihandlowe.pl. Tylko w drugim kwartale tego roku sprzedaż w dyskontach sieci wzrosła nawet o ok. 3 punkty procentowe.
Zobacz wideo

Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w polski handel. Ucierpiały przede wszystkim galerie handlowe, a także znajdujące się w nich sklepy, które - w wyniku wprowadzonych przez rząd obostrzeń - przez kilka tygodni były całkowicie zamknięte dla klientów.

Okazuje się jednak, że są firmy, które przez obecny kryzys przechodzą niemalże suchą stopą. Biedronka, czyli największa sieć dyskontów w Polsce, już pod koniec lipca informowała, że w pierwszym półroczu br. osiągnęła wzrost sprzedaży na poziomie 7,6 proc LfL (like for like - chodzi o sklepy, które działają na rynku co najmniej od roku) do 6,536 mld euro.

Biedronka hegemonem na polskim rynku spożywczym

Teraz okazuje się, że wynik ten pozwolił portugalskiej sieci przekroczyć psychologiczną barierę 25 proc. udziału w rynku spożywczym w Polsce, co w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl ujawniła Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowy w spółce Jeronimo Martins.

Według naszej wiedzy, podmiotami, które straciły najwięcej udziałów w rynku prawdopodobnie były hipermarkety oraz sklepy zlokalizowane w centrach handlowych (...) Ponadto, cała nasza pozostała konkurencja nie była w stanie tak szybko jak my dostosowywać godzin otwarcia, asortymentu i promocji do zmieniającej się sytuacji, dlatego udało nam się zwiększyć nasze udziały w rynku

- tłumaczy Virginia w rozmowie z serwisem. Jej zdaniem wpływ na osiągnięte wyniki miało też obniżenie stóp procentowych przez NBP, co przełożyło się na deprecjację złotego.

Zakupy w Biedronce również w niedziele

Innym czynnikiem, który bez wątpienia wpłynął na sukcesy sprzedażowe Biedronki w ostatnich miesiącach było nawiązanie współpracy z serwisem Glovo w zakresie dostaw zakupów do klientów. Usługa działa już w 20 miastach w Polsce. Co ciekawe, Glovo dostarcza zakupy z Biedronki również w niedziele niehandlowe - gdy sklepy portugalskiej sieci są zamknięte.

Przekroczenie granicy 25 proc. udziały w rynku spożywczym w Polsce oznacza, że Biedronka umocniła się na pozycji lidera w tym sektorze. Obecnie portugalska sieć posiada w naszym kraju ponad 3000 sklepów. Dla porównania, niemiecki konkurent, Lidl pod koniec ubiegłego roku otworzył w Polsce dyskont numer 700, a jego udział w rynku wynosił ok. 7,2 procent.