Polski Bon Turystyczny. Czy obiekty mają prawo odmówić przyjęcia płatności bonem?

Polski Bon Turystyczny można wykorzystywać od 1 sierpnia. Okazuje się jednak, że niektórzy przedsiębiorcy odmawiają przyjęcia płatności w tej formie, mimo tego, że są zarejestrowani w programie. Czy obiekt może odmówić przyjęcia bonu turystycznego?

Z Polskiego Bonu Turystycznego można korzystać od początku sierpnia. By go uzyskać, należy udać się na platformę PUE ZUS. Tam po uzupełnieniu danych kontaktowych, na nasz adres mailowy lub SMS-em otrzymujemy 16-cyfrowy kod, którym można płacić w jednym z ponad 13 tys. obiektów, których listę można sprawdzić pod TYM adresem. 500 zł na wakacje rodzice mogą dostać na każe dziecko do 18. roku życia. Można je wykorzystać tylko na usługi hotelarskie lub turystyczne. Jako że bon jest przypisany do danych pobierającej go osoby, niemożliwa jest wymiana go na gotówkę lub sprzedaż. Polska Organizacja Turystyczna dostała w tej sprawie zgłoszenia i planuje próby sprzedaży bonu zgłaszać do organów ścigania, choć brakuje przepisów, wedle których można ukarać osoby handlującej bonem. Dochodzą też do tego głosu, że niektórzy przedsiębiorcy nie chcą przyjmować bonu.

Przepisy ws. bonu są problematyczne. Ustawa nie przewiduje kar dla beneficjentów bonu, którzy próbują go np. sprzedać. Jedynie usługodawcy mogą zostać ukarani, jeśli przyjmą bon niezgodnie z prawem, za co grozi im grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat trzech.

Zobacz wideo Mimo pandemii polskie miejscowości turystyczne przeżywają oblężenie

Czy obiekt może odmówić przyjęcia bonu turystycznego?

Polska Organizacja Turystyczna informuje, że przedsiębiorcy, którzy zgłosili się do programu Polskiego Bonu Turystycznego, wcale nie mają obowiązku honorować takich płatności, podaje Onet. Wynika to z zapisów ustawy, która w art. 8 ust. 1 umożliwia im przyjęcie płatności bonem, ale nie nakłada na nich takiego obowiązku 

W celu umożliwienia przyjmowania płatności dokonywanych za pomocą bonu przedsiębiorca turystyczny lub organizacja pożytku publicznego realizujące usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, o których mowa w art. 5 ust. 1, dokonują rejestracji na profilu informacyjnym w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 27. 

- czytamy w treści ustawy. Jeśli jednak przedsiębiorca przyjmie płatność bonem, to jest zobowiązany do realizacji opłaconych usług. Ponadto zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o Polskim Bonie Turystyczny musi to zrobić nawet w przypadku odstąpienia od uczestnictwa w programie.