Z powodu pandemii koronawirusa Zakład Ubezpieczeń Społecznych został zmuszony do przyspieszenia procesu cyfryzacji. Efektem tego jest chociażby fakt, że wnioski o świadczenie postojowe można składać jedynie drogę elektroniczną.
Pewnym przełomem było również wprowadzenie bonu turystycznego jedynie w formie cyfrowej - Po kilku tygodniach działania Bonu Turystycznego zgłaszają się do nas różne organizacje odpowiedzialne za realizację świadczeń i usług. Mówią, że bacznie przyglądają się naszym działaniom – powiedziała prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w programie „Money. To się liczy”.
W obliczu pandemii koronawirusa i skuteczności metod elektronicznych nasuwa się pytanie, czy to nie początek rewolucji cyfrowej ZUS, która zmieni także oblicze innych świadczeń. Plany Zakładu w tym zakresie wyjaśniła to prof. Gertruda Uścińska - Może być tak, że w przyszłości część świadczeń będzie realizowana cyfrowo. W kwestii emerytur, czy zasiłków, to myślę, że musimy wykorzystać doświadczenia z pandemii, które pozwolą w większym stopniu dojść do procesów automatyzacji i robotyzacji - powiedziała.
Szefowa ZUS argumentowała to faktem, że składanie wniosków drogą elektroniczną jest nie tylko prostsze. Korzystanie z PUE ZUS może również działać na korzystać wnioskujących ws. wypłacania świadczeń. Sztandarowym przykładem szybkości działania systemu elektronicznych ZUS jest wprowadzony kilka miesięcy temu dodatek solidarnościowy. Jak stwierdziła szefowa ZUS, nawet w 96 proc. przypadków wniosek realizowany jest w dniu jego złożenia.