Nie obsłużyła klientki bez maseczki. Sąd bezwzględny dla ekspedientki: To wykroczenie

Zgodnie z przepisami prawa podczas zakupów konsument powinien zasłaniać usta i nos. Czy osobie, która nie ma maseczki, można odmówić obsługi? Policja w jednym z takich przypadków zażądała kary dla... ekspedientki. Sąd poparł organy ścigania.

Ekspedientka, która w połowie lipca odmówiła obsłużenia klientki robiącej zakupy bez maseczki, została ukarana. Sąd Rejonowy w Suwałkach w nieprawomocnym wyroku nakazał kobiecie zapłacenie grzywny w wysokości 100 zł.

Ekspedientka nie obsłużyła klientki bez maseczki. Policja zażądała kary

Incydent miał miejsce w jednym z suwalskich sklepów. Sprzedawczyni poprosiła klientkę o zasłonięcie ust i nosa, jednak ta zignorowała wezwanie. Podeszła do kasy, jednak, jak relacjonuje "Rzeczpospolita", nie została obsłużona.

Sprawa skończyła się doniesieniem na policję. Funkcjonariusze uznali jednak, że ukarana powinna zostać nie klientka, a sprzedawczyni. Zwrócili się do sądu z żądaniem nałożenia na kobietę grzywny. Twierdzili, że doszło do wykroczenia przeciwko interesom konsumentów.

Zobacz wideo Szkoła w czasie pandemii. Wspólny program Gazeta.pl, Tok FM i Wyborcza.pl

Art. 135 Kodeksu wykroczeń, mówi bowiem, że "kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

Ministerstwo Zdrowia - sklep ma prawo odmówić obsługi osobie bez maseczki

Problem braku stosowania się do zaleceń przez część konsumentów nie jest nowy. Dlatego na początku sierpnia Związek Przedsiębiorców i Pracodawców skierował do Ministerstwa Zdrowia kilka zapytań. Uwzględniały one m.in. sytuację przewidzianą powyższym przepisem z kodeksu wykroczeń.

  • Czy pracownik obiektu handlowego ma prawo egzekwować obowiązek zakrywania ust i nosa przez klientów?
  • Jeśli odpowiedź na pytanie zawarte w pkt. 1 powyżej jest pozytywna, w jaki sposób pracownik obiektu handlowego może weryfikować istnienie wyjątku uzasadniającego niezakrywanie ust i nosa?
  • Czy pracownik obiektu handlowego lub ochrony sklepu ma prawo odmówić wstępu na teren lokalu osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa?
  • Czy pracownik obiektu handlowego ma prawo odmówić sprzedaży towaru osobom, które nie respektują nakazu zakrywania ust i nosa?
  • Czy niestosowanie się przez klienta do nakazu zakrywania ust i nosa będzie stanowić uzasadnioną przyczynę odmowy sprzedaży towaru w myśl art. 135 Kodeksu wykroczeń?

Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało. W stanowisku przedstawionym przez Janusza Cieszyńskiego czytamy, iż "pracownik obiektu handlowego jak najbardziej może odmówić dokonania sprzedaży" jeśli klient nie zasłania ust i nosa.

Czytaj też: Wiceminister finansów Piotr Patkowski: Wielkie zamykanie gospodarki jesienią może powrócić

"Prezentowanie publicznie informacji o konieczności zakrywania ust i nosa (w miejscach ogólnodostępnych, w tym w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach) należy uznać jako warunek początkowy do skutecznego skorzystania z oferty sprzedaży przez kupującego" - twierdzi ministerstwo.

Sprawą ekspedientki, która została ukarana grzywną, zajmie się sąd drugiej instancji. Kobieta złożyła apelację.