Jak informuje Kurier Kolejowy, gotowy jest już pierwszy z ośmiu wojskowych wagonów. Podpisany 30 maja 2019 roku kontrakt na 85,1 mln złotych netto realizuje H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych, jedyna firma, która złożyła ofertę w przetargu. Zamówienie składa się z dwóch przedziałowych wagonów 2 klasy, przeznaczonych do przewozu konwoju oraz sześciu bezprzedziałowych wagonów specjalnych 2 klasy do przewozu żołnierzy.
Poznańska fabryka ukończyła budowę bezprzedziałowego wagonu typu 175A3. Wciąganie wagonu na teren bazy przez Zakładową 401Da wykonującą usługi na terenie Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, uchwycił Łukasz Piotrowski.
Baza Wagonów Kolejowych podaje, że wagon będzie służył do przewozu żołnierzy. Wagony wykonywane dla PKP i wojska przez H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych zostaną zbudowane tak, by mogły poruszać się po sieciach kolejowych w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech. Będą mogły rozwinąć prędkość do 200 km na godzinę.
Zdjęcia wagonu wykonała także wspomniana wcześniej Baza Wagonów Kolejowych.
Pierwszy przetarg na wagony wojskowe PKP rozpisano już w 2017 roku. Ówczesne projekty przewidywały, że w wagonach znajdą się m.in. przedział dowódcy, przedział socjalny z aneksem kuchennym czy pomieszczenie „wielofunkcyjne schładzane”. Wszystkie wagony miały być połączone ze sobą siecią, by transmisja między nimi odbywała się na takiej zasadzie, jak ma to miejsce w budynkach, w czym miałyby pomóc wzmacniacze WiFi oraz GSM. Wagony miały być klimatyzowane i jeździć z prędkością co najmniej 160 km na godzinę.
Postępowanie z 2017 roku ze względu na brak ofert zostało unieważnione w czerwcu 2018 roku. Nowe postępowanie ruszyło kilka miesięcy później, a jedyna oferta, które została ostatecznie wybrana w maju ubiegłego roku, pojawiła się w grudniu 2018 roku