Powstają wagony PKP do przewozu wojska. Pierwszy zjechał już z linii produkcyjnej [ZDJĘCIA]

PKP będzie miało w swojej flocie osiem wagonów do przewożenia wojska. Całość inwestycji warta jest ponad 85 mln zł. Pierwszy wagon zjechał już z linii produkcyjnej i uchwycono go na zdjęciach.

Jak informuje Kurier Kolejowy, gotowy jest już pierwszy z ośmiu wojskowych wagonów. Podpisany 30 maja 2019 roku kontrakt na 85,1 mln złotych netto realizuje H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych, jedyna firma, która złożyła ofertę w przetargu. Zamówienie składa się z dwóch przedziałowych wagonów 2 klasy, przeznaczonych do przewozu konwoju oraz sześciu bezprzedziałowych wagonów specjalnych 2 klasy do przewozu żołnierzy.

Pierwszy wagon wojskowy dla PKP jest już gotowy

Poznańska fabryka ukończyła budowę bezprzedziałowego wagonu typu 175A3. Wciąganie wagonu na teren bazy przez Zakładową 401Da wykonującą usługi na  terenie Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor" w Poznaniu, uchwycił Łukasz Piotrowski.

Baza Wagonów Kolejowych podaje, że wagon będzie służył do przewozu żołnierzy. Wagony wykonywane dla PKP i wojska przez H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych zostaną zbudowane tak, by mogły poruszać się po sieciach kolejowych w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech. Będą mogły rozwinąć prędkość do 200 km na godzinę. 

Zdjęcia wagonu wykonała także wspomniana wcześniej Baza Wagonów Kolejowych. 

Zobacz wideo Czy Polacy są zadowoleni z PKP?

Wagon PKP dla wojska w planach od trzech lat

Pierwszy przetarg na wagony wojskowe PKP rozpisano już w 2017 roku. Ówczesne projekty przewidywały, że w wagonach znajdą się m.in. przedział dowódcy, przedział socjalny z aneksem kuchennym czy pomieszczenie „wielofunkcyjne schładzane”. Wszystkie wagony miały być połączone ze sobą siecią, by transmisja między nimi odbywała się na takiej zasadzie, jak ma to miejsce w budynkach, w czym miałyby pomóc wzmacniacze WiFi oraz GSM. Wagony miały być klimatyzowane i jeździć z prędkością co najmniej 160 km na godzinę.

Postępowanie z 2017 roku ze względu na brak ofert zostało unieważnione w czerwcu 2018 roku. Nowe postępowanie ruszyło kilka miesięcy później, a jedyna oferta, które została ostatecznie wybrana w maju ubiegłego roku, pojawiła się w grudniu 2018 roku