"Nowoczesne, hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo już w 2022 zaczną wyjeżdżać z fabryki w Tychach. Inwestycja warta 755 mln zł z perspektywą wielokrotnego zwiększenia nakładów to koronny dowód zaufania rynków do Polski." - napisał na Twitterze Jarosław Gowin. Polityk już dzień wcześniej zapowiadała inwestycję, która ma być kluczowa dla polskiej gospodarki. Pierwsze auto zjedzie z taśmy w drugiej połowie 2022 roku.
Jak podaje dziennik.pl, projekt przewiduje rozbudowę zakładu w Tychach oraz uruchomienie produkcji trzech nowych modeli samochodów marek Fiat oraz pierwszy raz w historii Jeep i Alfa Romeo. - Obecnie w przerwie świątecznej trwają prace projektowe pod instalację nowych maszyn przeznaczonych do produkcji nowych samochodów Jeepa, Fiata i Alfy Romeo. Na wszystkich wydziałach tyskiej fabryki, czyli spawalni, lakierni i montażu już w pierwszym półroczu 2021 roku uruchomione zostaną prace związane z instalacją nowych robotów i urządzeń dedykowanych nowym produktom. Obecnie produkowane modele Fiata 500, Abartha i Lancii będą produkowane nadal i jeśli będzie takie zapotrzebowanie i zamówienia z rynków to nawet dłużej i równolegle z nowymi modelami - powiedział w rozmowie z portalem rzecznik prasowy FCA Poland Rafał Grzanecki.
Auta produkowane w Tychach będą oparte na nowej platformie, która umożliwi zastosowanie różnych rodzajów napędu, w tym układów hybrydowych i wersji aut w stu procentach elektrycznych. Inwestycja dostała także pomoc ze strony Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), która na rozwój fabryki przeznaczyła 755 mln złotych.
Szczegóły przedstawione zostały na konferencji prasowej spółki FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach. Jest to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce. Od blisko 13 lat w zakładzie dominuje produkcja Fiata 500. W 2019 roku wyprodukowano w tej fabryce w sumie 263 tys. samochodów.
Zakład w Tychach był w 2009 roku największą fabryką Fiata w Europie i drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim. Spółka współpracuje też w zakresie projektów i badań z dawnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych-Bosmal.