Rząd uderzy podatkiem w kina, portale, Google i Facebooka? Możliwa nowa danina solidarnościowa

Możliwe, że w ciągu kilku miesięcy wejdzie w życie ustawa o nowej daninie solidarnościowej. Zapłacić mieliby ją właściciele mediów tradycyjnych, portali internetowych, kin, a także niektórych firm reklamowych.

Według nieoficjalnych informacji portalu wPolityce.pl rząd zajmie się wkrótce projektem wprowadzającym nowy "podatek solidarnościowy". Środki na zwalczanie skutków epidemii COVID-19 mają być wpłacane przez media i portale oraz koncerny technologiczne, które uzyskują przychody z reklamy. Zdaniem portalu chodzi zarówno o Google, jak i Facebooka czy Allegro.    

Nowy podatek od cukru wkrótce w PolsceNa co pójdą pieniądze z podatku cukrowego? NFZ komentuje

Rząd szuka pieniędzy? Możliwy kolejny podatek

Składkę solidarnościową mieliby płacić zarówno nadawcy publiczni jak i komercyjni, objęłaby też portale internetowe, kina, operatorów reklamy zewnętrznej - wylicza portal. Zwolnieni z nowej daniny mieliby być jedynie właściciele najmniejszych tradycyjnych firm medialnych. 

Według nieoficjalnych informacji projekt miałby trafić do Sejmu jeszcze w marcu, a przepisy weszłyby w życie w ciągu kilku miesięcy. 

Czytaj też: Facebook i Google wkrótce mogą zapłacić wyższe podatki. Amerykanie zgadzają się z Niemcami

Nowy podatek dla wszystkich, którzy publikują reklamy? To może być pomysł ziobrystów

Pierwsze doniesienia o nowej daninie pojawiły się już w zeszłym roku. Podatek miał być jedną z opcji rozważanych wraz z dekoncentracją mediów. - Ten podatek płaciłby każdy, kto sprzedaje reklamy: media braci Karnowskich tak samo jak TVN - informowała w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" osoba zbliżona do kierownictwa Solidarnej Polski. Bo to właśnie środowisko Zbigniewa Ziobry ma stać za nowym pomysłem. 

To samo źródło twierdzi, że budżet mógłby liczyć w najbardziej optymistycznym wariancie na blisko 1,6 mld zł dodatkowych wpływów. Miałyby być one dzielone pomiędzy Narodowy Fundusz Zdrowia a Fundusz Wsparcia Kultury i Twórczości. 

Dr Małgorzata Bonikowska, prezes ośrodka analitycznego ThinktankEkspertka o podwyżkach podatków. "Nie przygotowaliśmy się na te czasy"

Nowy podatek mógłby przynieść wpływy porównywalne z podatkiem handlowym, nakładanym na duże sieci. Wyniósłby też mniej więcej dwukrotnie mniej od dochodów z podatku cukrowego - nowej daniny wprowadzonej z początkiem roku. Branża producentów napojów ma odprowadzić do budżetu nawet 3 mld zł za opłatę od cukru i słodzików zawartych w produktach. 

O potwierdzenie prac nad ustawą zwróciliśmy się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kiedy otrzymamy odpowiedź tekst zostanie zaktualizowany. 

Zobacz wideo Miedwiediew: Myślę, że Putin boi się Nawalnego
Więcej o: