W galeriach handlowych pustki, 100 mld zł strat. Klienci przestali kupować na zapas. "Zmiana zachowań"

Polacy coraz rzadziej odwiedzają centra handlowe. Spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem przekroczył 40 procent. Swoje straty właściciele obiektów handlowych wyceniają na 5,5 mld zł, a uszczuplenie przychodów sklepów i obiektów handlowych na blisko 100 mld zł.
Zobacz wideo Przedsiębiorcy toną przez lockdown i liczą straty w miliardach. "Studio Biznes" pyta o koło ratunkowe

Epidemia koronawirusa sprawiła, że centra handlowe coraz mocniej odczuwają odpływ kupujących. Biorąc pod uwagę cały obecny rok, spadek jest znaczny i przekracza 40 proc. - wynika z badań ShopperTrak Index. Ruch w ostatnim tygodniu jest z kolei mniejszy o ponad 13 proc. - w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Warto przypomnieć, że już wówczas obowiązywał lockdown. 

'Studio Biznes' Totalny lockdown? "Epicentrum trzeciej fali. Ten krok jest przed nami"

Galerie handlowe liczą straty. Są 5,5 mld zł na minusie, Polacy nie kupują już na zapas

Zachowanie konsumentów jest inne. Nie robią już zakupów na zapas, nie obawiają się pustych półek w sklepach, nie boją się też całkowitego uniemożliwienia wykonywania zakupów spożywczych. 

Nastawienie klientów jest jak najbardziej logiczne. Zakupów mogą dokonać przez internet, a podstawowe potrzeby zrealizować w aptekach, drogeriach i sklepach wielkopowierzchniowych oraz w sklepach przyulicznych - wyjaśnia cytowany przez dziennik zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Widmo kolejnego, głębszego lockdownu, właściciele galerii handlowych widzą w nie najlepszych barwach. Wszystko przez to, że ogólne uszczuplenie przychodów sięgnęło już 5,5 mld zł. Wynajmujący sklepy otrzymali bowiem spore upusty w czynszach, a spadek liczby wizyt odczuwają nawet te sklepy, które - pomimo obostrzeń - mają prawo działać. 

Według danych Warsaw Enterprise Institute oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, straty firm poniesione w wyniku lockdownu sięgnęły 34 mld zł. Obostrzenia powodują bowiem spadek przychodów, co przekłada się na Produkt Krajowy Brutto mniejszy o ponad 1,5 proc. 

Największe straty, zdaniem WEI i ZPP, odnotowuje branża rozrywkowo-kuturalna (2,3 mld zł), gastronomiczna (2,2 mld zł), hotelarska (1,3 mld zł) i fitness (1,2 mld zł). 

Branża podsumowała straty sklepów

Przedstawiciele branży centrów handlowych obliczyli również straty poniesione przez sklepy i punkty usługowe. W 2020 roku przekroczyły 33 mld zł.

Obroty spadły łącznie we wszystkich kategoriach zakupowych w branży centrów handlowych o około jedną czwartą - 26 proc. - w porównaniu do 2019 roku i wyniosły około 96 mld zł. Łączne straty - zarówno właścicieli obiektów jak i sklepów - przekraczają zatem 100 mld zł. 

Największy spadek obrotów wśród wszystkich analizowanych kategorii zakupowych odnotowały Usługi i Rozrywka. W 2020 roku były one niższe odpowiednio o 66 proc. i 59 proc. Najmniejsze spadki dotknęły kategorię Żywność - 5 proc. oraz Dom i Wnętrze – 7 proc., w porównaniu do 2019 roku - pisze w swoim raporcie Polska Rada Centrów Handlowych.

Kanał Sueski zablokowany. 'To największy statek, jaki kiedykolwiek osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim' Kanał Sueski zablokowany. Statek większy od wieży Eiffla osiadł na mieliźnie

Więcej o: