Epidemia koronawirusa sprawiła, że centra handlowe coraz mocniej odczuwają odpływ kupujących. Biorąc pod uwagę cały obecny rok, spadek jest znaczny i przekracza 40 proc. - wynika z badań ShopperTrak Index. Ruch w ostatnim tygodniu jest z kolei mniejszy o ponad 13 proc. - w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Warto przypomnieć, że już wówczas obowiązywał lockdown.
Zachowanie konsumentów jest inne. Nie robią już zakupów na zapas, nie obawiają się pustych półek w sklepach, nie boją się też całkowitego uniemożliwienia wykonywania zakupów spożywczych.
Nastawienie klientów jest jak najbardziej logiczne. Zakupów mogą dokonać przez internet, a podstawowe potrzeby zrealizować w aptekach, drogeriach i sklepach wielkopowierzchniowych oraz w sklepach przyulicznych - wyjaśnia cytowany przez dziennik zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.
Widmo kolejnego, głębszego lockdownu, właściciele galerii handlowych widzą w nie najlepszych barwach. Wszystko przez to, że ogólne uszczuplenie przychodów sięgnęło już 5,5 mld zł. Wynajmujący sklepy otrzymali bowiem spore upusty w czynszach, a spadek liczby wizyt odczuwają nawet te sklepy, które - pomimo obostrzeń - mają prawo działać.
Według danych Warsaw Enterprise Institute oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, straty firm poniesione w wyniku lockdownu sięgnęły 34 mld zł. Obostrzenia powodują bowiem spadek przychodów, co przekłada się na Produkt Krajowy Brutto mniejszy o ponad 1,5 proc.
Największe straty, zdaniem WEI i ZPP, odnotowuje branża rozrywkowo-kuturalna (2,3 mld zł), gastronomiczna (2,2 mld zł), hotelarska (1,3 mld zł) i fitness (1,2 mld zł).
Przedstawiciele branży centrów handlowych obliczyli również straty poniesione przez sklepy i punkty usługowe. W 2020 roku przekroczyły 33 mld zł.
Obroty spadły łącznie we wszystkich kategoriach zakupowych w branży centrów handlowych o około jedną czwartą - 26 proc. - w porównaniu do 2019 roku i wyniosły około 96 mld zł. Łączne straty - zarówno właścicieli obiektów jak i sklepów - przekraczają zatem 100 mld zł.
Największy spadek obrotów wśród wszystkich analizowanych kategorii zakupowych odnotowały Usługi i Rozrywka. W 2020 roku były one niższe odpowiednio o 66 proc. i 59 proc. Najmniejsze spadki dotknęły kategorię Żywność - 5 proc. oraz Dom i Wnętrze – 7 proc., w porównaniu do 2019 roku - pisze w swoim raporcie Polska Rada Centrów Handlowych.