Jak podaje CNN, w środę 24 marca po południu nadal osiem holowników pracowało nad uwolnieniem kontenerowca. Ich zadaniem będzie spróbować przesunąć statek o masie 224 000 ton. Według cytowanego przez portal jednego ze starszych pilotów pracujących na co dzień przy obsłudze Kanału Sueskiego, wyciągnięcie statku z mielizny jest technicznie skomplikowane. Jeśli wybrana metoda nie jest prawidłowa, może to zająć nawet tydzień. Jeśli zostanie wykonana dobrze, może zająć dwa dni, ale gdyby tak było, to statek zostałby usunięty już we wtorek - stwierdził.
Egipt zdecydował się otworzyć starszą część kanału, aby tam przekierować ruch wodny do czasu, kiedy statek zostanie ściągnięty z mielizny. Jak widać jednak na radarze dostępnym na stornie vesselfinder.com, przy wejściu do Kanału Sueskiego z obu stron tłoczy się kilkadziesiąt statków. Większość z nich znajduje się na końcu kanału w okolicach Suezu. Podobnie jak Ever Given płynący z Chin do Rotterdamu, statki te kierują się do Europy.
Zator na Kanale Sueskim (stan na: 23 marca, godz. 17:30) https://www.vesselfinder.com/
Przez Kanał Sueski przechodzi około 30 proc. ruchu kontenerowego na świecie każdego dnia, a alternatywna trasa żeglugi między Azją a Europą trwa tydzień dłużej.
Wyprodukowany w 2018 roku kontenerowiec Ever Given utknął na mieliźnie we wtorek 23 marca. Wszystko działo się w czasie burzy piaskowej i przy 40-węzłowych wiatrach, co wpłynęło na pogorszenie widoczności i słabą nawigację. Ever Given to największy statek, który osiadł na mieliźnie w kanale Sueskim. Kontenerowiec ma 400 metrów długości oraz 59 metrów szerokości, co oznacza, że jego długość jest większa niż wysokość wieży Eiffla.