Egipt może domagać się rekompensaty za blokadę Kanału Sueskiego. W grę wchodzi miliard dolarów

Egipt ma domagać się odszkodowania za straty poniesione w wyniku blokady Kanału Sueskiego oraz wysiłek przy jego odblokowaniu - zapowiedział to Prezes Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie.
Zobacz wideo Po co komu lotnisko. Start ciężkiego transportowca z trawy

Ogromny kontenerowiec Ever Green przez sześć dni blokował Kanał Sueski. Statek o masie ponad 200 tys. ton wywołał międzynarodowy kryzys w żegludze - w pewnym momencie nawet ponad 420 statków przewożących m.in. ropę naftową oczekiwało na zniesienie blokady. Dopiero w poniedziałek 29 marca, Egipt zdołał ściągnąć kontenerowiec z mielizny.

Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu. Szlak żeglugowy ma dość istotne znaczenie dla Egiptu, który czerpie z niego dochody. Blokada Kanału Sueskiego przynosiła temu państw straty w wysokości 15 mln dolarów dziennie.

Egipt chce rekompensaty, albo zatrzyma kontenerowiec

Osama Rabie, Prezes Zarządu Kanału Sueskiego, powiedział w lokalnej stacji telewizyjnej Sada El Balad, że Egipt "będzie domagać się rekompensaty w wysokości miliarda dolarów". Kwota ta miałaby pokryć straty poniesione w wyniku blokady szlaku, a także koszty wynikające z użycia sprzętu i maszyn.

Możemy zgodzić się na pewną rekompensatę, albo sprawa trafi do sądu. Jeśli oni (właściciele kontenerowca - przyp. red.) zdecydują się pójść drogą sądową, wtedy statek powinien zostać zatrzymany

- powiedział Osama Rabie. Jego słowa cytuje amerykański kanał CNBC.

 

Kontenerowiec Ever Green znajduje się obecnie w Wielkim Jeziorze Gorzkim, położonym pomiędzy północną i południową częścią Kanału Sueskiego, gdzie odbywa się jego inspekcja konserwacyjna. Równolegle trwa dochodzenie w sprawie okoliczności, które doprowadziły do blokady szlaku.

Właściciel kontenerowca Ever Green omówi kwestię odszkodowania

Prezes Zarządu Kanału Sueskiego nie wyjaśnił, kto miałby zapłacić rekompensatę. Tymczasem japońska firma Shoei Kisen Kaisha, która jest właścicielem kontenerowca Ever Green, powiadomiła, że nie otrzymała żadnych roszczeń ani pozwów sądowych w związku z blokadą Kanału Sueskiego. Jednak jak dowiedziała się agencja Bloomberg, Shoei Kisen Kaisha będzie omawiać kwestię wypłaty odszkodowania z egipskim Zarządem Kanału Sueskiego.

Więcej o: