Pomysł na Via Carpatia powstał już w podczas pierwszej kadencji PiS z lat 2005-2007. Inwestycja na nowo odżyła, gdy partia Jarosława Kaczyńskiego znów doszła do władzy przed sześcioma laty. Trudno jednak mówić o prawdziwym odrodzeniu, ponieważ, jak podaje GDDKiA, do użytku oddano jedynie około 75 km trasy z planowanych 700 km na terenie Polski. W realizacji jest kolejne 300 km. Mimo to, członkowie rządu zachwalają inwestycje drogowe w Polsce i podkreślają znaczenie Via Carpatia dla Polski.
Mateusz Morawiecki podczas odwiedzin na placu budowy w poniedziałek powiedział, że droga Via Carpatia utworzy nowe perspektywy w polityce międzynarodowej, jak również umożliwi nowe powiązania handlowe, strategiczne i polityczne.
Żeby tworzyć nowe perspektywy wzrostu, musimy tworzyć nowe połączenia komunikacyjne. To stworzy dla przedsiębiorców, także polskich, znakomite możliwości rozwoju. Ten most otworzy nowe perspektywy inwestycyjne, biznesowe, finansowe i przede wszystkim tworzenia miejsc pracy
- mówił Morawiecki, cytowany przez portal nowiny24.pl.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że ta droga, łącząca południową granicę Polski z granicą z Litwą, jest jedną ze sztandarowych inwestycji obecnego rządu. Nazwał ją „drogą życia” nie tylko dla wschodnich regionów Polski, ale i dla Europy Środkowej.
Tam mówią o tym szefowie państw i ministrowie transportu państw Trójmorza. Ta droga będzie tym napędem, tym silnikiem rozwoju nie tylko Podkarpacia, nie tylko Lubelszczyzny, ale także i Warmii i Mazur, także i Podlasia
- mówił minister Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia to szlak łączący systemy transportowe Finlandii, Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.) zabezpieczone zostały fundusze na całość realizacji polskiego odcinka trasy Via Carpatia.
Andrzej Adamczyk powiedział, że Polski Ład daje możliwość długofalowego planowania inwestycji drogowych w całej Polsce. Zapewnił, że do 2030 roku zrealizowane zostaną plany budowy sześciu tysięcy kilometrów dróg ekspresowych i dwóch tysięcy kilometrów autostrad.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że obecny rząd znacząco przyczynił się do przyspieszenia inwestycji drogowych w Polsce. W chwili objęcia rządów przez Zjednoczoną Prawicę sieć dróg szybkiego ruchu liczyła trzy tysiące kilometrów, a dziś tych dróg jest łącznie cztery tysiące 300 kilometrów. Do końca obecnej kadencji rządu powstać ma kolejny tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu.