Mateusz Morawiecki chwali Via Carpatia. Z 700 km powstało do tej pory 75 km

Premier Mateusz Morawiecki odwiedził teren budowy trasy Via Carpatia. Razem z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zachwalał inwestycję. Póki co powstało jednak nieco ponad 10 proc. z planowanych 700 km drogi.

Pomysł na Via Carpatia powstał już w podczas pierwszej kadencji PiS z lat 2005-2007. Inwestycja na nowo odżyła, gdy partia Jarosława Kaczyńskiego znów doszła do władzy przed sześcioma laty. Trudno jednak mówić o prawdziwym odrodzeniu, ponieważ, jak podaje GDDKiA, do użytku oddano jedynie około 75 km trasy z planowanych 700 km na terenie Polski. W realizacji jest kolejne 300 km. Mimo to, członkowie rządu zachwalają inwestycje drogowe w Polsce i podkreślają znaczenie Via Carpatia dla Polski. 

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Mateusz Morawiecki i Andrzej Adamczyk chwalą Via Carpatia

Mateusz Morawiecki podczas odwiedzin na placu budowy w poniedziałek powiedział, że droga Via Carpatia utworzy nowe perspektywy w polityce międzynarodowej, jak również umożliwi nowe powiązania handlowe, strategiczne i polityczne. 

Żeby tworzyć nowe perspektywy wzrostu, musimy tworzyć nowe połączenia komunikacyjne. To stworzy dla przedsiębiorców, także polskich, znakomite możliwości rozwoju. Ten most otworzy nowe perspektywy inwestycyjne, biznesowe, finansowe i przede wszystkim tworzenia miejsc pracy

- mówił Morawiecki, cytowany przez portal nowiny24.pl.

Budowa drogi Wygrali, ale przegrali. GDDKiA nie chce firmy z Pekinu na budowie S1?

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że ta droga, łącząca południową granicę Polski z granicą z Litwą, jest jedną ze sztandarowych inwestycji obecnego rządu. Nazwał ją „drogą życia” nie tylko dla wschodnich regionów Polski, ale i dla Europy Środkowej.

Tam mówią o tym szefowie państw i ministrowie transportu państw Trójmorza. Ta droga będzie tym napędem, tym silnikiem rozwoju nie tylko Podkarpacia, nie tylko Lubelszczyzny, ale także i Warmii i Mazur, także i Podlasia

- mówił minister Andrzej Adamczyk. 

Via Carpatia i inwestycje drogowe PiS

Via Carpatia to szlak łączący systemy transportowe Finlandii, Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.) zabezpieczone zostały fundusze na całość realizacji polskiego odcinka trasy Via Carpatia. 

Andrzej Adamczyk powiedział, że Polski Ład daje możliwość długofalowego planowania inwestycji drogowych w całej Polsce. Zapewnił, że do 2030 roku zrealizowane zostaną plany budowy sześciu tysięcy kilometrów dróg ekspresowych i dwóch tysięcy kilometrów autostrad.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpocznie się w 2023 r. Budowa CPK ma zapewnić 1800 km linii kolejowych. Rząd przyjął plan rozwoju infrastruktury

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że obecny rząd znacząco przyczynił się do przyspieszenia inwestycji drogowych w Polsce. W chwili objęcia rządów przez Zjednoczoną Prawicę sieć dróg szybkiego ruchu liczyła trzy tysiące kilometrów, a dziś tych dróg jest łącznie cztery tysiące 300 kilometrów. Do końca obecnej kadencji rządu powstać ma kolejny tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu.

Więcej o: