Prezydent Andrzej Duda wraz z premierem Mateuszem Morawieckim złożyli w czwartek wizytę na terenie przekopu Mierzei Wiślanej, koło Kątów Rybackich, gdzie trwa budowa kanału żeglugowego. Prezydent Duda podkreślił podczas konferencji prasowej, że takie inwestycje "będą ogromnym impulsem rozwojowym" dla Polski i w efekcie przełożą się na "unowocześnienie naszego kraju, podniesienie jakości życia mieszkańców, stopniowy wzrost wynagrodzeń".
Prezydent powiedział, że przekop Mierzei Wiślanej "to inwestycja, która - po pierwsze - wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, bo to jest jej najważniejsza rola; byśmy nie musieli pytać naszych sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego, na nasze wody terytorialne, czy możemy dostać się do portu w Elblągu".
Dodał, że drugim celem inwestycji jest ożywienie całego regionu elbląskiego, części Pomorza oraz Warmii i Mazur. - By mogły tu wpływać statki, by Elbląg z powrotem odżył jako port, a także, by poprawić możliwości ruchu turystycznego. Po to realizowana jest ta wielka inwestycja - podkreślił.
Andrzej Duda zaznaczył, że wraz z premierem Morawieckim był na terenie budowy nieco ponad rok temu. - Dziś jesteśmy w pierwszym dniu lipca. I ktoś, kto porówna czy to materiały filmowe, czy materiał fotograficzny z tych dwóch wydarzeń, zobaczy, jak ogromny nastąpił tu w międzyczasie progres, jeżeli chodzi o tę inwestycję - powiedział.
Prezydent dodał, że wszystkie prace odbywają się w terminie i można się spodziewać, że do przyszłego roku pierwsze jednostki pływające będą mogły przepłynąć nowym kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. - A do 2023 roku ta inwestycja będzie w pełni zakończona - zapewnił Duda.
Premier Mateusz Morawiecki mówił podczas briefingu, że przekop Mierzei Wiślanej jest "wyrazem realizmu politycznego" rządzących. - To umocnienie naszej suwerenności, to także nasza duma dlatego, że nie będziemy musieli pytać naszego wschodniego sąsiada, czy możemy wpłynąć na nasze własne wody terytorialne - dodał.
Szef rządu przypomniał, że inwestycja obejmuje także pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg oraz modernizację portu w Elblągu, dzięki czemu w regionie mają powstać nowe miejsca pracy. Dodał, że obóz rządzący prowadzi politykę otwarcia się na Bałtyk, a przemysł morski i handel drogą morską to jedna z dźwigni rozwoju gospodarczego.
Całkowita długość nowej drogi morskiej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wyniesie 22,880 km. Całość inwestycji pochłonie 1 mld 984 mln zł. Pierwszy etap budowy rozpoczął się w październiku 2019 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, a inwestorem Urząd Morski w Gdyni. Kanał żeglugowy ma skrócić drogę do Zalewu Wiślanego, która dotychczas prowadzi przez Cieśninę Pilawską znajdującą się na terenie Rosji.