"Mój elektryk" już oficjalnie. Znamy szczegóły programu dofinansowania zakupu samochodów na prąd

Znamy szczegóły programu dofinansowania zakupu samochodu elektrycznego "Mój elektryk". Od 12 lipca będzie można ubiegać się o niemal 19 tysięcy złotych dotacji na zakup auta elektrycznego. W przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny to dofinansowanie wyniesie 27 tysięcy złotych.

O wsparcie z programu "Mój elektryk "będą mogły starać się osoby fizyczne, w kolejnych tygodniach będą ogłaszane podobne propozycje dla firm i organizacji oraz dopłaty do leasingu pojazdów. Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dopłaty do zakupu aut elektrycznych i wodorowych przeznaczy 500 milionów złotych.

Zobacz wideo Studio Biznes

"Mój elektryk". Prawie 20 tys. dopłaty do zakupu auta, jeszcze więcej dla rodzin

Wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska powiedział, że celem programu jest obniżenie emisyjności transportu, rozwój elektromobilności i polepszenie jakości życia mieszkańców. Podkreślił, że z "Mojego elektryka" będzie mogło skorzystać szerokie grono odbiorców. Ocenił, że to ważny program dofinansowania aut elektrycznych dla osób fizycznych, przedsiębiorców, samorządów i instytucji. Wiceszef resortu klimatu podkreślił, że będzie on kontynuowany w przyszłych latach.

Wiceminister liczy na duże zainteresowanie programem ze strony rodzin. Dotacja dla osoby kupującej auto elektryczne wyniesie 18 750 złotych, a w przypadku osoby posiadającej Kartę Dużej Rodziny - 27 tysięcy złotych. Dopłaty będą się różnic w zależności od kategorii pojazdu (M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e) oraz od liczby przejechanych kilometrów. 

Inne dopłaty będą obowiązywały wnioskodawców, którzy nie są osobami fizycznymi. Na pojazdy osobowe kategorii M1 dofinansowanie wyniesie do 27 tys. zł jeśli zadeklarowany średnioroczny przebieg wyniesie co najmniej 15 tys. km. Na pojazdy kategorii L (motorowery i motocykle) przewidziano 4 tys. zł dopłaty.

Do 70 tys. zł można otrzymać na zakup pojazdów kategorii N1 (dostawcze do 3,5 t). W tym przypadku będzie trzeba zadeklarować średnioroczny przebiegu powyżej 20 tys. km. Ponieważ wsparcie do zakupu pojazdów kat M2 i M3 (busów do przewozu osób) przez przedsiębiorców może odbywać się na zasadach zgodnych z pomocą publiczną (GBER) jego warunki zostaną określone później.

Ile kosztuje samochód elektryczny?

Czy 20-30 tys. zł dopłaty może wpłynać na decyzję o zakupie samochodu elektrycznego? Patrząc na ich ceny w Polsce, można poddać to w wątpliwość. To wciąż drogi produkt i nawet auta niskiej klasy są kilkukrotnie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki. Za mniej niż 100 tys. zł można kupic ledwie cztery modele, ktore nadają się głównie do jazdy po mieście - wynika z rankingu Moto.pl. Są to Skoda Citigo-e iV (82 050 zł), Smart EQ fortwo (96 900 zł), Smart EQ forfour (94 400 zł) oraz Volkswagen e-UP! (99 490 zł). 

W tym przypadku około 20 proc. wartości samochodu może rzeczywiście wpłynąć na zakup, ale to i tak oferty, na które mało, kto może sobie pozwolić. Większe, rodzinne samochody to już przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej. Najtańszy Opel Mokka-e kosztuje 139 900 zł, Kia e-Soul 139 990 zł, a Mazda MX-30 142 900 zł. 

Dofinansowanie po zakupie, wniosek przez internet

Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski zapowiedział, że osoby ubiegające się o środki będą mogły skorzystać z prostej procedury, wnioski będzie można wypełnić przez internet. "Osoby fizyczne po dokonaniu zakupu samochodu - na podstawie faktury, na podstawie dowodu rejestracyjnego - zgłoszą się do nas i uzyskają refundację części kosztów" - wyjaśnił. Zaznaczył też, że wprowadzono zmiany w porównaniu do ubiegłorocznej edycji. Wiceprezes wyraził zadowolenie z faktu, że będzie uruchomiona między innymi ścieżka wsparcia dla leasingu pojazdów.

Szczegóły programu "Mój Elektryk"

Limit ceny pojazdu, który może być objęty wsparciem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to 225 tysięcy. Nie dotyczy on posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

Artur Lorkowski dodał, że Narodowy Fundusz zamierza udzielać wsparcia na zakup różnych pojazdów elektrycznych. Zapowiedział, że dofinansowane będą nie tylko zakupy pojazdów osobowych i dostawczych, ale również busów, motorowerów i skuterów, które "służą do zabezpieczania bezpośrednich dostaw towarów do konsumentów".

Realizację programu przewidziano na lata 2021-2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków. Dofinansowanie dla osób prywatnych będzie można pozyskać już od 12 lipca, kilka tygodni później ruszą dofinansowania dla pozostałych podmiotów oraz dotacje do leasingu. Dopłaty mają uwzględniać równię długoterminowy wynajem pojazdów. Niezależnie od tego, kto skorzysta z programu, każdy zakupiony w jego ramach pojazd będzie musiał być oznakowany specjalną naklejką. 

Więcej o: