W poniedziałek rano na stronach internetowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowej ustawy. Zgodnie z jego założeniami, obsługą programu Rodzina 500 plus ma zająć się Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a nie samorządy.
Obecnie rodzic ubiegający się o świadczenie 500 plus może wystąpić ze specjalnym wnioskiem do urzędu gminy, w której mieszka. Można to zrobić za pomocą poczty, internetu lub w urzędzie. Tymczasem proponowane przez rząd rozwiązanie zakłada, że rodzice starający się o 500 plus będą mogli składać wnioski wyłącznie on-line. - Dążymy do tego, żeby w kolejnej edycji programu Rodzina 500 plus wnioski były składane tylko elektronicznie i tylko raz - poinformowała w maju minister rodziny Marlena Maląg. Kolejna ważna zmiana dotyczy sposobu wypłaty świadczenia. Ustawa przewiduje, że rodzice będą mogli otrzymywać 500 plus wyłącznie na konto bankowe. Przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2022 roku.
Zmiany w programie Rodzina 500 plus mogą przynieść ok. 3,1 mld zł oszczędności w okresie 10 lat. Z drugiej strony nowe rozwiązania mogą utrudnić ubieganie się i pobieranie świadczenia w przypadku osób, które nie mają dostępu do internetu lub konta bankowego.
Świadczenie 500 plus przysługuje od narodzin dziecka do ukończenia przez nie 18 lat. Obejmuje zarówno dzieci przebywające w rodzinach, jak i w pieczy zastępczej.
Na dzień dzisiejszy, wnioski do programu można składać przez internet za pośrednictwem portalu Emp@tia oraz z wykorzystaniem serwisów transakcyjnych banków. Istnieje także możliwość złożenia papierowego formularza. Jak informowała w marcu minister Marlena Maląg, na 2,6 mln złożonych wniosków, aż 2,3 mln spłynęło z bankowości elektronicznej. Kolejne 186 tys. przez portal Emp@tia i tylko 125 tys. przez PUE ZUS.