Jarosław Kaczyński znalazł sposób, by UE wypłaciła pieniądze z KPO? "Opcja weta wchodzi w grę"

- Na pewno tego rodzaju opcja też wchodzi w grę - tak Jarosław Kaczyński mówi o możliwości zawetowania unijnego programu "Fit for 55". Plan odejścia od węgla może być kartą przetargową w walce o pieniądze z KPO.
Zobacz wideo Bolesław Piecha gościem Porannej Rozmowy Gazeta.pl (16.11)

Jarosław Kaczyński udzielił wywiadu Polskiemu Radiu 24, w którym odniósł się między innymi do kwestii Krajowego Planu Odbudowy. Środki z KPO wciąż bowiem nie trafiły do Polski, nie wiadomo też, kiedy zostaną odblokowane. Unia Europejska w zamian za transfer środków żąda wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Chodzi o likwidację Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego i zapewnienie polskim sędziom pełnej niezawisłości.

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Unia nie wypłaca KPO? Kaczyński mówi o wecie 

Czy Polska odpowie na działania Brukseli w sprawie Planu? Szef PiS odniósł się do kwestii ewentualnego weta programu "Fit for 55", który zakłada szybszą redukcję emisji dwutlenku węgla i szybszego odejścia od paliw kopalnianych, w tym węgla. 

Na pewno tego rodzaju opcja też wchodzi w grę

- stwierdził lider Zjednoczonej prawicy. 

Odniósł się też do transformacji energetycznej Polski. - Próbuje się narzucić takie tempo, które nie doprowadzi do tego, że Polska będzie miała mniejsze emisje, tylko doprowadzi do tego, że - używając znanego powiedzenia - pójdziemy z torbami - stwierdził Kaczyński

Protesty podczas COP26COP26. Politycy debatują, aktywiści protestują. "Zakończcie zdradę"

Unia chce rewolucji. Wielkie zmiany do 2030 roku

Projekt "Fit for 55" zakłada znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla do roku 2030. To "stacja pośrednia" do celu końcowego, jakim jest gospodarka zeroemisyjna, którą UE chce osiągnąć w roku 2050. 

Co w praktyce ma zmienić plan Unii? Emisja dwutlenku węgla ma być droższa. Do systemu, który dziś umożliwia zakup uprawnień do emisji, ma zostać włączony transport drogowy i żegluga. Transformacji ma ulec energetyka - znacząco wzrosnąć ma ilość energii produkowana ze źródeł odnawialnych. Plan Brukseli zakłada nawet odejście od tradycyjnych samochodów - ostatni spalinowiec ma wyjechać z salonu w roku 2035. 

"Fit for 55" to również nowe podatki i cła. Ich celem jest zniechęcenie do korzystania z paliw kopalnianych. Więcej mają też kosztować produkty, które generują większy ślad węglowy. 

KE opublikowała pakiet propozycji dotyczących reformy klimatycznejGotowi na Fit for 55? Zmiany w motoryzacji. "Emisja CO2 musi mieć swoją cenę"

Więcej o: