W liczącym 2335 metrów najdłuższym w Polsce tunelu, który biegnie pod Ursynowem, odbyły się ćwiczenia służb ratowniczych. Straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe i specjaliści GDDKiA sprawdzali różne scenariusze możliwych wypadków i testowali systemy bezpieczeństwa. Jeśli wynik testów będzie zadowalający, korzystanie z nowej drogi powinno być możliwe w ciągu kilku dni.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl
W ramach prac sprawdzono też działanie Centrum Zarządzania Tunelem, który na podstawie kamer i czujników analizuje sytuację w tunelu 24 godziny na dobę. Groźne sytuacje nie umkną czuwającym nad tunelem operatorom, bo w tunelu zamontowano aż 134 urządzenia, z czego 22 to kamery szybkoobrotowe. Obraz śledzić będą też dyżurni Komendy Stołecznej Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad "telewizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd". Oznacza to, że algorytmy będą w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru.
Konstrukcja wyposażona jest w telefony alarmowe, gaśnice i koce przeciwpożarowe, przejścia ewakuacyjne i hydranty. Dodatkowe wnęki alarmowe są również przed wlotem i za wyjazdem z tunelu, a w nich ulokowane są także hydranty.
Tunel pod Ursynowem, część Południowej Obwodnicy Warszawy, miał zostać otwarty kilka miesięcy temu. W październiku straż pożarna po drugiej kontroli tunelu znów wystawiła mu negatywną ocenę. Przyczyną było niewystarczająca wydajność wentylacji. W listopadzie zepsuty wentylator został wysłany do naprawy.
Ostatecznie jednak kierowcy mogą już szykować się na możliwość korzystania z nowej trasy. - Jak wszystkie procedury się skończą, to myślę, że w ciągu najbliższych kilku dni tunel zostanie otwarty - powiedział Konstanty Radziwiłł, wojewoda mazowiecki w środę, podczas ćwiczeń prowadzonych przez służby ratownicze.
Inwestycja na Ursynowie, została praktycznie ukończona już latem tego roku. Jest rekordowa pod względem długośc - liczy 2,3 km. I to właśnie z uwagi na długość tunel trzeba było wyposażyć w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych, a także zaawansowany system wentylacji.
Tunel to ostatniego element potrzebny do otwarcia odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Ta z kolei jest częścią autostrady A2 między zachodnią granicą państwa a - docelowo - wschodnią.