UOKiK zobowiązał Orange do zapłacenia klientom rekompensat

Orange ma zapłacić klientom za usługi typu direct billing i tzw. flash SMS. UOKiK wskazał na "nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów Orange".

UOKiK dostawał wiadomości od klientów Orange, którzy byli zdziwieni wyższymi rachunkami i nie wiedzieli, za co były naliczone opłaty. 

Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie - przez kliknięcie w tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze. Sprawdziliśmy sposób aktywacji tych usług, zasady doliczania przez przedsiębiorcę opłat do rachunku za te treści i odpowiedzi na reklamacje 

- powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zobacz wideo Ta profilerka jest doskonała w swojej pracy. Wykorzystuje w niej traumę z dzieciństwa

UOKiK przyjrzał się praktykom Orange

Postępowanie UOKiK dotyczyło:

  • usług nietelekomunikacyjnych świadczonych przez Orange (aktywowanych m.in. za pośrednictwem powiadomień tzw. flash SMS i kliknięcie przez konsumenta przycisku "OK" po jego otrzymaniu). Chodzi o usługi: "Gdzie jest Dziecko", "Chroń dzieci w sieci", "Nawigacja Orange", "CyberTarcza" oraz "Zabezpiecz PESEL",
  • usług podmiotów trzecich rozliczanych przez operatora przy wykorzystaniu "Zamów z Orange" (tzw. direct billing, gdzie opłata automatycznie jest doliczana do rachunku). Są to np. GAMEMINE, KidzInMine, VIDIX.mobi.

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

W większości usługi były subskrypcyjne i opłaty wynosiły przykładowo 7,98 zł/msc albo nawet 14,99 zł/tydzień. UOKiK w postępowaniu zakwestionował brak oznaczenia, że kliknięcie przycisku "OK" oznacza zamówienie z obowiązkiem zapłaty, brak potwierdzania warunków umów na trwałym nośniku (praktyka została zaniechana w toku prowadzonego postępowania w listopadzie 2020 r.) czy udzielanie niepełnych odpowiedzi na reklamacje. 

Orange zapłaci rekompensaty klientom

UOKiK zdecydował, że Orange będzie musiał zapłacić rekompensaty klientom, którzy mieli aktywowane niechciane usługo. Dotyczy to osób, które opłacały nieświadomie dodatkowo płatne serwisy oraz usługi nietelekomunikacyjne. Rekompensata będzie wynosić podwójną wysokość ceny aktywowanej treści. O odszkodowanie mogą się ubiegać również byli klienci. Należy złożyć w tej sprawie reklamacje do spółki, szczegóły jej uzyskania można znaleźć w decyzji UOKiK pod TYM adresem. 

Ponadto reklamacje mają być teraz rozpatrywane w bardziej przejrzysty sposób - odpowiedź ma zawierać informację o sposobie doliczenia do rachunku, nazwę aktywowanej usługi, informację o tym, kto ją świadczy, sposób aktywacji i dezaktywacji, możliwość blokady. 

UOKiK zobowiązał też Orange do zaprzestania korzystania z flash SMS-ów

Więcej o: