UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Apple. "Działania firmy mogą ograniczać konkurencję"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple. - Chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W komunikacie UOKiK czytamy, że zmiana zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych dotyczy wszystkich produktów Apple z systemami operacyjnymi: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji.

Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym

- powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK sprawdza zmiany wprowadzone przez Apple

UOKiK wskazuje, że podczas korzystania z urządzeń mobilnych użytkownicy bardzo często udostępniają informacje o swojej aktywności w internecie, w tym również swoje dane osobowe, które są następnie wykorzystywane do przedstawiania spersonalizowanych reklam. Dane mogą zbierać i przekazywać innym podmiotom zarówno twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych.

Jak czytamy w komunikacie, na podstawie analizowanej zmiany rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. "W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm" - pisze UOKiK.

Przeczytaj więcej podobnych informacji na stronie głównej Gazeta.pl

UOKiK ma wątpliwości, czy nowe zasady Apple nie naruszają reguły konkurencji

Urząd zaznaczył, że nie oznacza to jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. "Pojawiły się jednocześnie wątpliwości czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji" - podkreślono.

UOKiK zaznacza również, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. "Celem działań prezesa urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji" - czytamy.

Zobacz wideo https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18091
Więcej o: