Co z CPK? Marcin Horała: Do przyspieszenia budowy konieczna byłaby zmiana przepisów unijnych

Wiceminister infrastryktury Marcin Horała poinformował, że proces inwestycyjny budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" posuwa się tak szybko, jak jest to możliwe. Termin jego ukończenia zostaje bez zmian.
Zobacz wideo Dlaczego Rosjanie nie potrafią skutecznie wykorzystać lotnictwa?

Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność" to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. Powstanie na styku trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Głównym zadaniem inwestycji jest zintegrowanie transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Według szacunków Port Solidarność w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Na temat tej inwestycji wypowiedział się w czwartek 10 marca pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. Na antenie Polskiego Radia uprzedził, że mimo dużego znaczenia militarnego, termin ukończenia podstawowej infrastruktury lotniczej wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej nie ulegnie zmianom. Węzeł umożliwiłby szybszy przerzut wojsk NATO do Polski.

Co z CPK? "Do przyspieszenia konieczna byłaby zmiana przepisów unijnych"

Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego przewidziane jest na koniec 2027 roku. Czy istnieje szansa na wcześniejsze zakończenie prac? - Przyspieszenie budowy CPK jest zasadniczo, co do swojej istoty, niemożliwe - podkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. - My już teraz posuwamy się w tym procesie inwestycyjnym tak szybko, jak się da. Żeby to robić szybciej, konieczne byłyby zmiany przepisów europejskich, dotyczących np. kwestii związanych z ochroną środowiska, postępowaniem środowiskowym - bo to są sprawy, które zajmują bardzo dużo czasu, czy uproszczenie postępowania w sprawie zamówień publicznych, przetargów. To są regulacje na poziomie europejskim - dodał.

Więcej informacji ze świata i kraju znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl

Marcin HorałaPłażyński poskarżył się na brak danych od CPK. Horała: Próba szukania rozgłosu

Marcin Horała o CPK: Jesteśmy w trakcie tzw. market sounding

Według założeń Programu Wieloletniego CPK, na całość inwestycji zostanie przeznaczonych do końca 2023 r. 12,8 mld zł, w tym 9,2 mld zł ze skarbowych papierów wartościowych, 2 mld zł ze środków UE (zadania kolejowe) i 1,6 mld zł ze źródeł komercyjnych.

Wiceminister infrastruktury został zapytany o możliwość zwiększenia finansowania projektu. - Co do finansowania, jesteśmy w trakcie tzw. market sounding. Rozmawiamy z różnymi instytucjami, również amerykańskimi. To tyle, co mogę w tym momencie powiedzieć - skomentował Marcin Horała.

***

Trwa rosyjska wojna przeciwko Ukrainie. Są informacje o zniszczonych domach, rannych i zabitych. Potrzeby rosną z godziny na godzinę. Dlatego Gazeta.pl łączy sił z Fundacją Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM), by wesprzeć niesienie pomocy humanitarnej Ukrainkom i Ukraińcom. Każdy może przyłączyć się do zbiórki, wpłacając za pośrednictwem Facebooka lub strony pcpm.org.pl/ukraina. Więcej informacji w artykule:

Jak pomóc Ukrainie? Gazeta.pl łączy siły z PCPMGazeta.pl łączy siły z PCPM, by wspierać Ukrainę. Sprawdź, jak możesz pomóc

Więcej o: