Black Friday już dziś. Uważaj, "przestępcy w internecie grają na emocjach ofiar"

Black Friday jest świetną przynętą stosowaną przez internetowych oszustów. - Przestępcy w internecie grają na emocjach swoich ofiar - ostrzegają eksperci CERT i apelują o rozważne zakupy.

Reklamy, wielkie banery na sklepowych witrynach zwiastują Black Friday (25 listopada), czyli największe święto konsumpcjonizmu. Jak zaznaczają eksperci z Computer Emergency Response Team (CERT), w tym czasie należy wystrzegać się impulsywnych zakupów. Powodem jest bezpieczeństwo.

Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.

Zobacz wideo Black Friday. Święto amerykańskiego konsumpcjonizmu?

Black Friday pożywką dla oszustów. Pośpiech, presja czasu, impulsywne działania

Ekspert CERT Paweł Srokosz podkreśla, że jednym ze sposobów oszustów jest presja czasu na przykład z powodu kończącej się promocji cenowej. W pośpiechu klient często nie zauważa, że loguje się na fałszywy sklep, który wyłudza jego dostęp do konta bankowego.

Srokosz radzi, aby nie używać linków do stron podanych w reklamowych e-mailach i sprawdzać, czy na przykład adres strony nie różni się od oryginalnego cyfrą, czy literą. Zaznaczył, że sprowokowanie internauty do gwałtownego działania, które wymaga podania danych logowania, przynosi przestępcom lepsze korzyści niż wykorzystywanie bardziej złożonych cyberataków.

- Zdecydowanie przed podjęciem jakiejś nagłej akcji zastanowić się, czy na pewno nie kierujemy się w danej sytuacji emocjami - podkreślił. 

Black Friday 2022. W sieciówkach trwają promocje. Gdzie jest najtaniej?

Zgłoszeń o fałszywych sklepach internetowych jest coraz więcej

CERT to zespół, którego zadaniem jest reagowanie na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie. W Polsce działa od 1996 roku. W 2022 roku przyjął w naszym kraju ponad 500 zgłoszeń o fałszywych sklepach internetowych. W 2018 r. było ich około 50.

Black Friday nie oznacza utraty praw konsumenckich

Zakupy w Black Friday nie oznaczają, że - jako klienci - tracimy jakiekolwiek prawa konsumenckie, choć często próbują nam to wmówić sami sprzedawcy, powołując się na nieistniejące przepisy. Warto pamiętać, że:

  • masz prawo do reklamacji na tych samych zasadach, co przy zakupach stacjonarnych;
  • towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy;
  • zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania - możesz go sprawdzić na takiej samej zasadzie, co w sklepie stacjonarnym;
  • sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe; 
  • nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą takich produktów jak bilety, płyty z muzyką i filmami, gry czy towary z krótkim terminem przydatności;
  • koszty zwrotu towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.

Prawda o Black Friday. Okazje czy chwyt marketingowy? Black Friday. Można się rozejść. Promocji nie będzie. Czarny Piątek to czarna ściema

Więcej o: