Inwestycje w złoto są w Polsce coraz popularniejsze. W związku z tym Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) uruchomił kampanię informacyjną "Nie wszystko złoto, co się świeci - inwestuj świadomie!". Celem akcji jest edukacja inwestorów i uwrażliwienie ich na ryzyko finansowe.
Inwestowanie, zwłaszcza oszczędności życia, to jedna z tych decyzji, które mają daleko idące konsekwencje, a ich efekty decydują o naszej przyszłości, podobnie jak decyzja o ślubie, do czego nawiązuje główny spot kampanii.
Jak podkreśla UKNF, wszelkie decyzje inwestycyjne powinny być podejmowane świadomie, po dokładnym sprawdzeniu danego produktu finansowego oraz tego, co i od kogo się kupuje, a także jakie ryzyko jest z tym związane.
W celu dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców powstała specjalna strona internetowa. Pozwala ona nie tylko wyszukać informacje o danym podmiocie oferującym inwestycje, ale i dowiemy się na niej, co powinniśmy sprawdzić, zanim zainwestujemy w akcje, obligacje, fundusze inwestycyjne, weksle czy instrumenty pochodne. Na stronie znajdują się też informacje o tym, czym jest crowdfunding i produkty strukturyzowane.
UKNF ostrzega przed nieświadomym inwestowaniem Fot. UKNF
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl
Urząd stara się zwiększyć poziom świadomości społeczeństwa na temat sposobu funkcjonowania rynku finansowego, a także wyraźnie podkreślić potencjalne ryzyka związane z inwestowaniem.
Jak podkreśla UKNF w swoim komunikacie rynek finansowy, choć dający wiele okazji do inwestowania, obfituje również w rozwiązania skomplikowane i trudne do zrozumienia przez większość społeczeństwa. Bez doświadczenia, inwestorzy nie zawsze są świadomi potencjalnego ryzyka, na jakie się narażają, decydując się na dane inwestycje. Większa stopa zwrotu wiąże się czasami z wyższymi kosztami i możliwością utraty całości lub części zainwestowanych środków. Inwestorzy często sprawdzają podmioty i produkty, w które zainwestowali dopiero po transakcji, co oznacza, że jest już za późno na uniknięcie strat.
Wedle wstępnych szacunków Goldenmark, w całym 2022 roku Polacy kupili ponad 18 ton złota. To o blisko 4 tony więcej niż w 2021 roku i niemal dwukrotnie więcej niż w roku 2020. Pierwszy tydzień 2023 roku przyniósł złotu wzrosty. Cena kruszcu przekroczyła poziom 1 860 USD za uncję, osiągając tym samym najwyższą cenę od czerwca zeszłego roku - wyjaśnia w swojej analizie Michał Tekliński, dyrektor ds. rynków międzynarodowych w Grupie Goldenmark.