Norweski przewoźnik promowy nie przyjmie samochodów elektrycznych na pokład. Tłumaczy się bezpieczeństwem

Norweski przewoźnik promowy Havila Kystruten nie będzie przyjmować na pokład swoich promów samochodów z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Przedstawiciele firmy wskazują, że płonące elektryki są szczególnie niebezpieczne i wyjątkowo trudne do ugaszenia. Ale czy to prawdziwy powód?

Decyzja norweskiego przewoźnika jest pokłosiem katastrofy transportowca Felicity Ace, do której doszło w lutym 2022 roku. Na statku znajdowało się około 4 tysiące aut. Pożar kilkuset samochodów elektrycznych uniemożliwił prowadzenie akcji ratunkowej. Ostatecznie jednostka zatonęła, a straty oszacowano na prawie pół miliarda dolarów.

Przewoźnik zlecił firmie zewnętrznej analizę ryzyka. Następnie zdecydował, że w wybranych portach na trasie przybrzeżnej będzie wpuszczać na pokład tylko pojazdy silnikowe napędzane paliwami kopalnymi. Oznacza to, że na pokładzie nie można przewozić samochodów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych.

- To czysta ocena bezpieczeństwa, a wnioski z analizy ryzyka pokazują, że ewentualny pożar w pojazdach spalinowych będą w stanie obsłużyć systemy i załoga, którą mamy na pokładzie - wyjaśnia dyrektor zarządzający Bent Martini.

- Ewentualny pożar w samochodach elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych działań ratowniczych i może narazić ludzi na pokładzie oraz statki na niebezpieczeństwo. Traktujemy bezpieczeństwo poważnie i oczywiście jest to ryzyko, którego nie chcemy podejmować w żadnych okolicznościach - podkreśla. 

Specjaliści Havila Kystruten próbują obecnie opracować sposoby transportowania tego typu pojazdów.

Konkurencja nie widzi problemu w transporcie samochodów, także elektrycznych

Konkurent przewoźnika, firma Hurtigruten zakomunikowała, że będzie nadal przewozić samochody, niezależnie od rodzaju paliwa, we wszystkich 34 portach na trasie przybrzeżnej.

- Hurtigruten od 40 lat przewozi samochody między wszystkimi portami na nadmorskiej trasie. Nie mamy w planach zawieszenia działalności - mówi Martin Henriksen, specjalista ds. public relations w firmie Hurtigruten.

Przewoźnik ogranicza transport nie tylko elektryków

Niektórzy wskazują, że Havila Kystruten ogranicza transport samochodów, także tych spalinowych. Sam przewoźnik tłumaczy, że problemy pojawiają się w niektórych portach, w których wahania pływów są duże, co zwiększa ryzyko przy większym kącie ustawiania rampy załadunkowej. 

Lokalni włodarze z kolei są zdania, że wina leży po stronie przewoźnika, który dysponuje przestarzałą flotą promową, co z kolei przekłada się na codzienne problemy mieszkańców wybrzeża w przemieszczaniu się drogą morską.  

Zobacz wideo Polacy są gotowi na jazdę elektrykami? Wspólny raport Moto.pl i Ford Polska

Polska sprzeciwia się zakazowi rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku

Niedawno minister klimatu i środowiska Anna Moskwa powiedziała, że Polska sprzeciwia się wprowadzeniu zakazu rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku. Takie regulacje Komisja Europejska chce wprowadzić we wszystkich krajach unijnych. - Patrząc na rozwój stacji ładowania i elektromobilności w Europie, uważam, że ten termin jest nierealny - powiedziała minister Anna Moskwa, dodając, że Polska jest w mniejszości w tej kwestii.

Więcej o: