W mediach społecznościowych pojawiło się krótkie nagranie, które jest dowodem sporego postępu przy budowie tunelu średnicowego, który powstaje w Łodzi. "Łódzkie metro", jak określana jest inwestycja, jest jedną z największych w regionie. Jej wartość to ponad 1,8 mld zł. Jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, państwowa jednostka budżetowa zarządzająca środkami z UE, opublikowała moment, w którym tarcza TBM Faustyna przebija przez wschodnią ścianę stacji Łódź Koziny. "Dziś odbywa się wizyta techniczna pokazująca zakres wykonanych prac w tunelu średnicowym w Łodzi" - czytamy w krótkim komunikacie.
Jak informuje PKP w komunikacie, podziemne kolejowe połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach, przez co sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji.
Inwestycja nie byłaby możliwa, bez wyjątkowych urządzeń. "Tarcze Faustyna i Katarzyna wykonują tunele jedno i dwutorowe między przystankami Polesie i Koziny" - podano w komunikacie. Pierwsza z tarcz doszła już do przystanku Łódź Koziny. "W kolejnych tygodniach pokona ok. 300 metrów na poziomie - 2 i pod aleją Włókniarzy skieruje się w stronę stacji Łódź Żabieniec" - relacjonuje spółka.
Katarzyna przechodzi właśnie przez przystanek Łódź Polesie. "Przed maszyną najtrudniejsza faza w centrum miasta - drążenie pod budynkami o awaryjnym i złym stanie technicznym. Wykonawca zajmuje się wzmocnieniem i zabezpieczeniem budynków" - informuje PKP.
Oprócz tunelu powstają też podziemne trzypoziomowe przystanki kolejowe. Łódź Centrum umiejscowiony będzie w pobliżu skrzyżowania ulic Zielonej i Kościuszki, blisko ulicy Piotrkowskiej - jednej z najważniejszych w mieście. Drugi przystanek - Ogrodowa - zostanie wybudowany w okolicy centrum handlowego Manufaktura. Dzięki inwestycji Łódź Fabryczna uzyska podziemne połączenie z Łodzią Kaliską. Niektóre elementy inwestycji zostaną zrealizowane metodą odkrywkową.
Pociągi mają poruszać się w tunelu z prędkością 100 km/h. Ma to zmienić komunikacyjny obraz miasta. Zwiększy się liczba pociągów do i ze stolicy, pociągi dalekobieżne będą też mogły szybciej przejechać przez samą Łódź. Jak podaje portal transport-publiczny.pl, uruchomienie tunelu średnicowego może sprawić, że pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą kursować na niektórych odcinkach częściej.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl