Chajzer, Rozenek i Doda nie oznaczali reklam. UOKiK postawił zarzuty, grozi im wysoka kara

UOKiK postawił Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. "Mogą wprowadzać konsumentów w błąd" - przekazał urząd.

"Twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji" - pisze UOKiK w poniedziałkowym komunikacie.

Poczta kwiatowa (zdjęcie ilustracyjne) Prezent na Dzień Babci przychodził na Dzień Dziadka. UOKiK nakłada karę

Filip Chajzer, Dorota Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan z zarzutami UOKiK. "Nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych"

Urząd wskazał, że Filip Chajzer oferuje działania promocyjne i reklamowe z wykorzystaniem swoich mediów społecznościowych. Wspólnie z klientami tworzy "kreacje autorskich i oryginalnych rozwiązań marketingowych" - wynika z jego oficjalnej strony. Współpracuje m.in. z firmą New Balance czy salonem samochodowym Skody Auto Wimar.

W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów - ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności. Tymczasem przedsiębiorca powinien w sposób niebudzący wątpliwości informować zarówno o reklamowej marce, jak i komercyjnym charakterze treści. Rekomendujemy przy tym, aby było to robione dwupoziomowo - poprzez funkcjonalność platformy oraz we własnym zakresie

- czytamy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał również, że Dorota Rabczewska, która współpracuje m.in. ze spółką Sodore oferującą kosmetyki oraz agencją reklamową WhitePress zlecającą reklamowanie różnych marek i produktów, "nie zawsze w wystarczający sposób ujawnia w swoich publikacjach ich sponsorowany charakter, nie używa również dedykowanej do tego funkcjonalności platformy społecznościowej".

UOKiK ustalił, że Rabczewska "w niektórych przypadkach dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą". Urząd podkreśla, że "tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania".

Hrywna Ukraina o krok od nacjonalizacji jednego z banków należących do miliardera

Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Natomiast Małgorzata Rozenek-Majdan na podstawie umów zawartych m.in. z marką Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition "publikuje reklamy ich produktów w postaci postów, oraz relacji umieszczanych na swoim koncie na Instagramie". Jak pisze UOKiK, to twórczyni decyduje o zawartości materiałów, w tym o opisach i określonych hashtagach. "Nie posługuje się jednak funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale" - czytamy.

Małgorzata Rozenek-Majdan poprzestaje jedynie na wskazaniu marki produktów oraz - w niektórych przypadkach - na zamieszczeniu hashtagu #współpraca, który nie wskazuje w sposób jednoznaczny na komercyjny charakter działalności. Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. Ważne, aby komercyjny charakter publikacji był dla konsumentów jasny - używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką

- podkreśla urząd w komunikacie.

Amazon (zdjęcie ilustracyjne) UOKiK bierze się za Amazon. Powód? Zapłata za towar nie równa się zakupowi

Filip Chajzer, Dorota Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan mogą zostać ukarani przez UOKiK

Zdaniem UOKiK, odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, "wprowadza konsumentów w błąd i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach - również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także popularnych portali społecznościowych oraz internetowych serwisów informacyjnych i opiniotwórczych".

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty nieoznaczania w sposób jednoznaczny materiałów reklamowych na Instagramie Filipowi Chajzerowi (firma Filip Chajzer Warsaw Media), Dorocie Rabczewskiej (firma Queen Records Dorota Rabczewska), oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan (firma Małgorzata Rozenek-Majdan). Postępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Zobacz wideo [MATERIAŁ REKLAMOWY] Czy kaucja za plastikową butelkę zwiększy świadomość konsumentów i pomoże producentom napojów zachować neutralność plastikową, chroniąc środowisko? Rozmowa z profesorem Arturem Bartkowiakiem
Więcej o: