Tunel pod Świną jest coraz bliżej otwarcia. GDDKiA pokazała właśnie, jak wygląda układanie asfaltowej nawierzchni. "Pierwsza warstwa wykonana będzie z asfaltu lanego o grubości 5,5 cm" - czytamy w komunikacie zamieszczonym w mediach społecznościowych.
"Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody" - pisze Dyrekcja w komunikacie.
Jak informują świnoujskie władze, poziom zaawansowania robót sięgnął właśnie 90 proc. "Na budowie tunelu pod cieśniną Świny trwają głównie prace wykończeniowe. Montowane są wszystkie instalacje oraz potrzebne urządzenia. Tunel jest dokładnie sprzątany, przed układaniem masy bitumicznej" - czytamy w komunikacie.
Prace wykończeniowe trwają aktualnie w komorze startowej na wyspie Uznam - w pomieszczeniach technicznych i ewakuacyjnych. Ponadto w tunelu powstaje instalacja hydrantowa, która będzie umieszczona co 75 metrów naprzemiennie po obu stronach. Również panele aluminiowe montowane są na rampie, by zakryć ściany szczelinowe i prowadzące po nich instalacje. Poza tym wentylatory strumieniowe zostały już zamontowane. Realizacja tej inwestycji powoduje, że Tunel pod Świną zbliża się do swojego oddania do użytku.
Tunel pod Świną był planowany od wielu lat ze względu na strategiczne położenie. Inwestycja kosztuje ok. 912 mln zł. 775 mln zł pochodzi z unijnych dotacji, resztę pieniędzy wyłożyły lokalne władze. Władze centralne środków na budowę nie przekazały. Budowany tunel będzie miał 1780 metrów, co czyni go najdłuższą przeprawą wodną w Polsce. Łączna długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. W tej chwili jedyną możliwość przeprawy stanowią promy.
Tunel ma zostać oddany do użytku przed wakacjami. Pierwotny termin ukończenia inwestycji został zmieniony, kierowcy mieli bowiem pojechać nową trasą już jesienią 2023 r.
Budowę tunelu zainicjowano w roku 2021. Wówczas to w Świnoujściu pojawili się politycy Zjednoczonej Prawicy.
Europoseł Joachim Brudziński podkreślał zaangażowanie w inwestycję premiera Jarosława Kaczyńskiego. Pierwsze decyzje dotyczące inwestycji zapadły bowiem w roku 2006, za pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości. - Kiedy wokół tych wysp karsiborskich czasami żeglowaliśmy, zawsze, zawsze Jarosław Kaczyński pytał wtedy, czy inwestycja budowy tunelu postępuje - wspomniał polityk PiS.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl