Allegro opublikowało wyniki finansowe za 2022 rok. W ujęciu rocznym skorygowana EBITDA (wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych) dla polskiej części grupy wzrosła w czwartym kwartale aż o 41,2 proc. do 708 mln zł. Z kolei przychody polskiej części biznesu wzrosły o 26,5 proc. do 2 mld zł w czwartym kwartale i o 24,1 proc. do 6,65 mld zł w całym 2022 roku - czytamy w informacji prasowej spółki. W czwartym kwartale 2022 r. skonsolidowany zysk netto wyniósł 179,5 mln zł, czyli znacznie mniej od prognoz analityków, które średnio zakładały wynik na poziomie 260 mln zł.
Allegro przekazało również, że przechodzi na kwartalny cykl publikowania prognoz i oczekuje w pierwszym kwartale 2023 r. wzrostu wartości towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy o 13-14 proc. w ujęciu rocznym, a przychodów o 20-22 proc. "Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX (nakłady inwestycyjne - red.) ma wynieść 100-110 mln zł" - czytamy.
Reakcja inwestorów na opublikowane wyniki finansowe Allegro była szybka i bardzo pozytywna. Kurs spółki wzrósł bowiem o niemal 14 proc. i wynosi obecnie prawie 29,8 zł.
Ceny akcji Allegro Fot. Stooq.pl
Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Spółka Allegro powiadomiła również, że liczba aktywnych użytkowników wzrosła o 560 tys. i przekroczyła w czwartym kwartale 2022 r. 14 mln. W tym czasie wzrosła również średnia wartość sprzedaży brutto w naszym kraju o 11,3 proc. do 3515 zł. Natomiast łączna wartość sprzedaży brutto, czyli wartość towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy, w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła 14,4 mld zł. W całym 2022 r. wzrosła o 15,9 proc. do 49,4 mld zł.
Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro. Zaprezentowaliśmy nasze prognozy na 2022 rok 24 lutego, czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę. Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1
- przekazał w komunikacie spółki jej prezes Roy Perticucci.
Jak dodał, kierowana przez niego firma zrealizowała oczekiwania finansowe na rok 2022 w Polsce, a teraz chce rozwijać się w skali międzynarodowej.