"NYT": Rosjanie naprawiają samoloty z pomocą amerykańskich części. Sprowadzają je z USA mimo sankcji

Mimo amerykańskich sankcji do Rosji wciąż trafiają części samolotowe produkowane w Stanach Zjednoczonych - podaje "The New York Times". Dziennik ustalił, że w zeszłym roku rosyjskie linie lotnicze zakupiły obłożone sankcjami towary o wartości sięgającej prawie 14,5 miliona dolarów.

Autorzy artykułu powołują się na rosyjskie dane celne. Wskazują one, że w 2022 roku do Rosji trafiło ponad pięć tysięcy przesyłek z częściami lotniczymi. Sankcje udało się obejść sześciu rosyjskim przewoźnikom, między innymi: Rossiya Airlines, Aeroflot czy Ural Airlines. Firmy te kupowały części wyprodukowane między innymi przez Boeinga.

Zobacz wideo Kto się boi Komisji ds. Badania Wpływów Rosyjskich? Była prezeska PGNiG: Chodziło o zwykłe porozumienie

Rosja załatwia części do samolotów przez pośredników

Najczęściej transporty były organizowane za pośrednictwem przedsiębiorstw zarejestrowanych w krajach trzecich. Części przewożono między innymi przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcję, Chiny czy Malediwy. Ale niektóre transporty były wysyłane do Rosji również bezpośrednio z terytorium Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.  

Rosja, wydobycie ropy naftowej na Syberii Tagesspiegel: Indie "piorą" rosyjską ropę, by obejść sankcje

W zeszłym tygodniu amerykańskie służby zatrzymały dwóch obywateli Rosji, którzy pośredniczyli w takich transakcjach. Zostali oni oskarżeni o naruszenie ograniczeń eksportowych USA i o pranie pieniędzy. Według dziennika "The New York Times", sankcje na części lotnicze są obchodzone nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie. Gazeta podaje, że w zeszłym roku do Rosji trafiały także produkty francuskiego Airbusa.

Samolot linii lotniczych Aerofłot (zdjęcie ilustracyjne) Rosja. Czas kanibalizmu samolotów na części zamienne już nadszedł

Rosja omija sankcje, ale to wciąż za mało

Dziennikarze "The New York Times" zaznaczają jednocześnie, że mimo nieszczelności zachodnich sankcji rosyjskie linie lotnicze mają problemy z dostępnością akcesoriów. Jak ustalili, od lata 2021 roku liczba samolotów wąskokadłubowych używanych w Rosji spadła o około 16 procent, a liczba samolotów szerokokadłubowych - o około 40 procent.

Więcej o: